Deze zomer markeert een belangrijk moment voor de Nederlandse fietsindustrie. De laatste gewone fietsen van de bekende merken Batavus en Sparta worden in Nederland geproduceerd. Het moederbedrijf Accell, dat kampt met schulden, heeft besloten de productie te verplaatsen naar Hongarije en Turkije om kosten te besparen.
In Nederland worden de twee productielocaties teruggebracht tot één fabriek in Heerenveen. Deze fabriek zal zich niet langer richten op massaproductie, maar op het maken van innovatieve en technisch geavanceerde fietsen. Helaas betekent dit dat 150 banen verloren gaan, en er een einde komt aan de productie van deze iconische fietsmerken in Nederland.
Nederland blijft een fietsland
Ondanks de uitdagingen blijft Nederland een echt fietsland. Voor elke levensfase is er wel een fiets te vinden: van loopfietsjes voor kinderen tot bakfietsen en driewielers voor ouderen. Deze innovatieve fietsideeën worden vaak geëxporteerd naar andere landen.
Casus: Beixo
Een inspirerend voorbeeld van succes in de Nederlandse fietsindustrie is Beixo, een merk van Urban Bike Concepts. Het merk begon met het doel om innovatieve stads- en vouwfietsen op de markt te brengen. Beixo levert ook aan deelfietsprojecten in zowel binnen- als buitenland. Het meest opvallende kenmerk van Beixo-fietsen is de cardanas, een beproefde aandrijftechniek die in 2005 nieuw leven werd ingeblazen. Deze techniek vervangt de traditionele, vaak onderhoudsgevoelige ketting. In 2021 vierde Beixo zijn 15-jarig bestaan. Wat begon als een website-only bedrijf met één model vouwfiets, is uitgegroeid tot een gerenommeerd fietsenmerk dat wereldwijd verkoopt. Dit succesverhaal laat zien dat innovatie en een duidelijke visie kunnen leiden tot duurzame groei, zelfs in een competitieve markt.
Casus: De Fietsfabriek
Tien jaar geleden portretteerde Frans Bromet kleine Nederlandse ondernemers in moeilijkheden in zijn serie “Failliet of niet?”. Een van de afleveringen volgt de jonge ondernemer Yalçin Cihangir, die in de rode cijfers zit nadat hij een fietsenfabriek heeft overgenomen van zijn oude werkgever. Met veel doorzettingsvermogen en steun van zijn familie slaagde hij erin om zijn bedrijf, De Fietsfabriek, tot een succes te maken.
Casus: Qwic
Een ander opmerkelijk verhaal in de fietsindustrie is dat van Qwic, een producent van elektrische fietsen uit Amsterdam. Na het faillissement van moederbedrijf Hartmobile in november, werd Qwic overgenomen door een consortium van Nederlandse investeerders. De investeerders geloven sterk in de toekomst van de e-bike als vervanging van de auto in stedelijke gebieden.
Begin je eigen fietsmerk
Ondanks het verdwijnen van iconische fietsmerken zoals Batavus en Sparta en de uitdagingen die andere grote merken hebben ondervonden, blijft Nederland een echt fietsland. De Nederlandse fietscultuur is diepgeworteld en biedt talloze kansen voor innovatieve ondernemers. Juist in de nichemarkten, zoals die van bakfietsen en elektrische fietsen, zijn er succesvolle verhalen te vinden van kleine bedrijven die groot denken. De vraag naar unieke en gespecialiseerde fietsen blijft groeien, zowel nationaal als internationaal.
Dit biedt een uitgelezen kans voor jou om je eigen fietsmerk te beginnen en in te spelen op de behoeften van de moderne fietser. Nederland heeft een rijke geschiedenis in fietsinventiviteit en de markt staat open voor nieuwe ideeën en ondernemingen. Sta jij klaar om deel uit te maken van deze traditie en je eigen stempel te drukken op de Nederlandse fietsindustrie?
Word ook lid van de community!
Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!
De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.
Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!