Dagelijks nieuws, tutorials en advies...

Hoe maak je jouw website toegankelijke voor iedereen; de nieuwe regelgeving

Iedereen moet een website kunnen gebruiken, ongeacht beperkingen. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk zijn veel websites nog niet goed bruikbaar voor mensen die bijvoorbeeld slecht kunnen zien, horen of lezen, of moeite hebben met een muis of toetsenbord. Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen zonder belemmeringen informatie kan vinden, begrijpen en gebruiken.

Leestijd: ongeveer 6 minuten

Digitale toegankelijkheeid regels MKB

In Nederland zijn ongeveer twee miljoen mensen met een beperking. Wanneer je je website daar niet op aanpast, loop je niet alleen potentiële klanten mis, maar sluit je ook onbedoeld mensen buiten. En vanaf 28 juni 2025 wordt toegankelijkheid voor veel ondernemers zelfs verplicht.

Nog vragen?

Als ondernemer komt er veel op je af. Fijn om te weten dat vandaag deze adviseurs voor je klaar staan. Even vrijblijvend contact opnemen helpt je direct verder!

Wanneer ben je verplicht om je website toegankelijk te maken?

Heb je een webshop of bied je diensten aan via een app of online platform? Dan moet je website vanaf 28 juni 2025 voldoen aan Europese toegankelijkheidsregels, als:

  • je meer dan 10 medewerkers hebt, of
  • je jaaromzet hoger is dan 2 miljoen euro.

Deze richtlijnen zijn al langer verplicht voor overheidswebsites, maar gaan nu ook gelden voor ondernemers in het mkb. Als starter lijkt dit wellicht niet van toepassing, maar waarom zou de aanpassingen niet direct overnemen en meenemen in je webdesign?

Waarom je nú al actie moet ondernemen

Je website aanpassen kost tijd. Er zijn technische zaken om uit te zoeken en mogelijk moet je samenwerken met een ontwikkelaar. Begin dus niet pas vlak voor de deadline, maar zorg dat je nu al verbetert waar je kunt. Daarnaast levert toegankelijkheid ook meteen iets op:

  • Meer bezoekers kunnen je website gebruiken.
  • Je website scoort beter in zoekmachines.
  • Toegankelijkheid verbetert de gebruiksvriendelijkheid voor álle bezoekers.
Toegankelijkheid voor mensen met een lichamelijke beperking

Ongeveer 1,6 miljoen mensen in Nederland hebben een lichamelijke beperking. Zij kunnen moeite hebben met typen, klikken of het bedienen van kleine menu’s. Wat kun je doen om jouw website beter bruikbaar te maken?

  • Zorg dat je website volledig te gebruiken is met het toetsenbord. Niet iedereen gebruikt een muis.
  • Maak knoppen en klikbare gebieden groot en duidelijk.
  • Voeg spraakbediening toe of zorg dat jouw site goed werkt met tekst-naar-spraak-software.
  • Geef duidelijke foutmeldingen bij formulieren. Dan weet de bezoeker wat er mis is en wat ze moeten verbeteren.
Wat als iemand niet goed hoort?

Meer dan twee miljoen Nederlanders zijn slechthorend of doof. Een video zonder ondertiteling of een audiofragment zonder uitgeschreven tekst is dan onbruikbaar. Met deze aanpassingen kom je een heel eind:

  • Voeg ondertiteling toe aan video’s.
  • Zorg voor een transcriptie van audio. Denk aan podcasts of instructies.
  • Gebruik eenvoudige taal in je teksten.
  • Laat je bezoeker zelf achtergrondgeluiden uitzetten. Niet iedereen vindt muziek op een site prettig of bruikbaar.
Hoe help je bezoekers met een visuele beperking?

Slechtzienden, kleurenblinden of blinden hebben andere manieren nodig om jouw website te gebruiken. In Nederland gaat het om zo’n 300.000 mensen. Dit kun je doen:

  • Gebruik een hoog contrast tussen tekst en achtergrond. Bijvoorbeeld zwarte tekst op een lichte achtergrond.
  • Laat mensen zelf de tekstgrootte aanpassen.
  • Zorg dat links herkenbaar zijn. Bijvoorbeeld door ze te onderstrepen.
  • Gebruik alt-teksten bij afbeeldingen. Een schermlezer leest deze voor.
  • Voeg betekenisvolle bestandsnamen en symbolen toe. ‘Afbeelding123’ zegt niets. ‘Logo huisartsenpraktijk’ wel.
  • Zorg dat alles met sneltoetsen bereikbaar is. Dit is belangrijk voor mensen die gebruik maken van een brailleleesregel of voorleessoftware.
Maak het begrijpelijk voor mensen met beperkte digitale vaardigheden

Niet iedereen is digitaal handig. Denk aan ouderen of mensen met een lager taalniveau. Ook zij bezoeken websites en willen snel vinden wat ze zoeken. Wat helpt:

  • Gebruik duidelijke, korte zinnen.
  • Vermijd vaktaal en ingewikkelde woorden.
  • Maak links duidelijk. Niet: ‘klik hier’, maar: ‘lees meer over btw-aangifte’.
  • Gebruik pictogrammen of afbeeldingen om informatie te verduidelijken.
  • Laat bezoekers bewegende onderdelen of geluid uitschakelen.
📌  Interessante links
Toegankelijkheid is geen luxe, maar noodzaak

Veel aanpassingen lijken klein, maar maken een groot verschil. En ze zijn vaak ook in jouw voordeel. Een toegankelijke website is meestal sneller, gebruiksvriendelijker en beter vindbaar. Daarnaast verklein je de kans op klachten of juridische stappen in de toekomst.

Wat kun je nu al doen?

Wacht niet tot de regels ingaan. Veel verbeteringen kun je zelf of met je webbouwer inplannen:

  • Controleer of je alt-teksten hebt gebruikt.
  • Loop al je formulieren na. Zijn foutmeldingen duidelijk?
  • Test of je site werkt met alleen het toetsenbord.
  • Bekijk of je teksten duidelijk en kort zijn.
  • Gebruik altijd betekenisvolle linkteksten.

Kleine stappen maken samen een groot verschil. Door je website nu al toegankelijk te maken, werk je aan een betere online ervaring voor iedereen én zorg je dat je aan de wet voldoet.

Word ook lid van de community!

Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!

De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.

Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!

Scroll naar boven