In 2024 zijn er opnieuw wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (BPM). Voor ondernemers met een bedrijfsauto komt daar nog bijtelling bij. Goed om op de hoogte te blijven dus van alle regels zodat je in ieder geval niet teveel belasting gaat betalen.
In Nederland betaal je motorrijtuigenbelasting (MRB), ook bekend als wegenbelasting, wanneer je een voertuig op jouw naam hebt staan. Dit geldt voor auto’s, motoren en vrachtwagens. De hoogte van deze belasting hangt af van verschillende factoren, zoals de brandstofsoort, het gewicht van het voertuig, de CO2-uitstoot en de provincie waarin je woont. Voor campers en oldtimers ouder dan 40 jaar gelden speciale regels.
Elektrische voertuigen
Volledig elektrische auto’s en voertuigen op waterstof zijn in 2024 vrijgesteld van MRB. Deze maatregel stimuleert het gebruik van schone voertuigen. Echter, deze vrijstelling is tijdelijk. Vanaf 2025 geldt er een kwarttarief, wat betekent dat je 75% korting krijgt. De korting wordt in de jaren daarna verder afgebouwd. Tussen 2026 en 2028 is de korting 40%, in 2029 daalt dit naar 35%, en in 2030 naar 30%. Na 2030 vervalt de korting volledig.
Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) hebben tot en met 2024 recht op een halftarief voor MRB, op voorwaarde dat de CO2-uitstoot maximaal 50 g/km is. Vanaf 2025 daalt de korting naar 25% en verdwijnt daarna helemaal.
Dieselvoertuigen
Voor diesels met een hoge uitstoot geldt een toeslag. Dit geldt zowel voor particulieren als ondernemers met oudere diesel bestelauto’s. Voor vervuilende diesels betaal je 15% extra op het normale tarief.
Wegenbelasting in 2024
De tarieven voor wegenbelasting stijgen meestal, en 2024 is daarop geen uitzondering. Naast het landelijke tarief betaal je ook een provinciaal deel, de provinciale opcenten. De totale kosten zijn dus mede afhankelijk van de provincie waarin je woont.
Afschaffing vrijstelling BPM voor bestelauto’s
Vanaf 2025 geldt voor bestelauto’s dezelfde belastingheffing als voor personenauto’s. Dit betekent dat je BPM moet betalen bij de aanschaf van een bestelauto, gebaseerd op de CO₂-uitstoot.
Bijtelling voor leaseauto’s
Als je als ondernemer meer dan 500 kilometer privé rijdt met je leaseauto, moet je bijtelling betalen. In 2024 blijft de bijtelling voor elektrische auto’s gelijk aan 2023, namelijk 16% tot 30.000 euro van de cataloguswaarde en 22% daarboven. Voor brandstofauto’s blijft het percentage 22%.
Verhoging reiskostenvergoeding
De reiskostenvergoeding stijgt in 2024. Waar je in 2023 nog 0,21 euro per kilometer kreeg, ontvang je vanaf 2024 0,23 euro per kilometer. Dit geldt zowel voor werknemers als voor ondernemers die zakelijke kilometers rijden met een privéauto.
Geen accijnsverlaging voor brandstof
In 2024 wordt er geen accijnsverlaging voor brandstof doorgevoerd, zoals in 2022 gebeurde. De Tweede Kamer heeft besloten om de benzineprijs niet te verhogen. Eventuele prijsstijgingen of -dalingen komen voort uit andere factoren, maar niet door accijnsverhogingen.
Bijtelling en ritregistratie
Als je kunt bewijzen dat een bedrijfsvoertuig alleen zakelijk wordt gebruikt, hoef je geen bijtelling te betalen. Dit bewijs lever je met een sluitende rittenregistratie die aantoont dat je niet meer dan 500 privékilometers hebt gereden. Deze registratie is persoonsgebonden en kan handmatig of automatisch worden bijgehouden.
📌 Interessante links
Word ook lid van de community!
Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!
De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.
Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!