Dagelijks nieuws, tutorials en advies...

Als ondernemer je belastingaanslag online regelen met automatische incasso

Belastingaangifte online

Als startende ondernemer wil je je bezighouden met ondernemen, niet met ingewikkelde administratieve rompslomp. Daarom heeft de Belastingdienst het makkelijker gemaakt voor ondernemers. Vanaf deze maand kun je online een machtiging voor automatische incasso aanvragen voor je voorlopige aanslag. Geen gedoe meer met papieren formulieren.

Hoe werkt het?
  1. Ga naar het Overzicht Betalen en Ontvangen op de website van de Belastingdienst.
  2. Dien je aanvraag in voor automatische incasso.
  3. Ontvang binnen 10 dagen een schriftelijke bevestiging.
Waarom is dit handig?

Voorheen moest je een machtiging aanvragen met pen en papier. Tijdrovend en foutgevoelig. Met de digitale aanvraag staan je gegevens direct correct in het systeem. En het mooie is: je hoeft niet langer te wachten op papieren bevestigingen.

Nu alleen nog voor inkomensheffing en zorgverzekeringswet

Op dit moment is de online aanvraag alleen mogelijk voor voorlopige aanslagen voor inkomensheffing en de zorgverzekeringswet. Maar geen zorgen, later dit jaar voegen we de motorrijtuigenbelasting ook toe aan het lijstje.

Meer betaalgemak met Overzicht Betalen en Ontvangen

Met het Overzicht Betalen en Ontvangen regel je al je belastingzaken op één plek. Na inloggen met DigiD zie je:

  • Openstaande en oorspronkelijke bedragen
  • Uiterste betaaldatums
  • Eventuele invorderingsrente
  • Betaalgegevens
  • Historie van betaalde bedragen, tot 2 jaar terug
  • Bevestiging Digitale Incasso machtiging
Wat komt er nog meer?

De Belastingdienst blijft het Overzicht Betalen en Ontvangen uitbreiden. Het komende jaar kun je ook de digitale incassomachtiging voor de motorrijtuigenbelasting aanvragen. En als dit goed loopt, breiden we het uit naar meer belasting- en toeslagenzaken. We willen het je zo gemakkelijk mogelijk maken. Stephan Antuma, Projectmanager Overzicht Betalen en Ontvangen, vertelt: “In 2024 maken we het mogelijk voor intermediairs en bedrijven om in te loggen via eHerkenning. Ook werken we aan DigiD-machtigingen voor hulpverleners of familieleden die willen helpen met belastingzaken. De dienstverlening blijft stap voor stap verbeteren.”

Word ook lid van de community!

Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!

De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.

Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!

Scroll naar boven