Dagelijks nieuws, tutorials en advies...

Fikse omzetstijging van de detailhandel maar ook veel afvallers

detailhandel winkelen

In het laatste kwartaal van 2023 boekte de detailhandel een positieve omzetstijging van ruim 4 procent ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Deze cijfers, afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), wijzen op een bemoedigende trend voor ondernemers die net hun eigen zaak zijn gestart.

De omzetgroei is toe te schrijven aan zowel hogere prijzen als een toename in verkopen. Opvallend is dat het verkoopvolume ook met 0,3 procent is gestegen, wat voor het eerst sinds het eerste kwartaal van 2022 het geval is. In de tussenliggende kwartalen was de omzetgroei voornamelijk te danken aan hogere prijzen.

Over heel 2023 gezien, behaalden detailhandelaren een indrukwekkende omzetstijging van 5,6 procent. Echter, het verkoopvolume lag 2,4 procent lager dan het jaar ervoor, wat een uitdaging kan vormen voor startende ondernemers om hun producten en diensten aan de man te brengen.

Trends in de Food- en Non-foodsector

In het vierde kwartaal viel op dat de omzet in de foodsector met ruim 5 procent steeg vergeleken met het voorgaande jaar. Zowel supermarkten als voedingsspeciaalzaken, zoals kaaswinkels en slagerijen, behaalden een hogere omzet. Echter, de hoeveelheid verkochte producten nam voor beide branches af.

In de non-foodsector steeg de omzet met 2 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2022. Toch daalde het verkoopvolume met 0,4 procent. Vooral winkels in recreatieartikelen, consumentenelektronica, en witgoed verkochten minder. Kledingwinkels daarentegen zagen een stijging van ruim 3 procent in verkopen, terwijl drogisterijen een toename van ruim 1 procent noteerden.

Toename Online Verkopen en Faillissementen

In het vierde kwartaal van 2023 steeg de online omzet van detailhandelaren met 1,3 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Winkels die uitsluitend online actief zijn, zagen hun omzet zelfs met ruim 4 procent stijgen. Daarentegen daalde de online omzet bij multichannelers, die zowel online als fysieke winkels hebben, met bijna 3 procent.

Helaas bracht het laatste kwartaal van 2023 ook uitdagingen met zich mee, aangezien het aantal faillissementen in de detailhandel met ruim 80 procent toenam ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2022. Van alle faillissementen in het vierde kwartaal was 13 procent gerelateerd aan de detailhandel, een ongekend hoog percentage sinds 2018.

Zorgen onder Detailhandelaren voor 2024

Bij het begin van 2024 toonden detailhandelaren een negatievere kijk op het economisch klimaat voor de komende drie maanden. Ruim 8 procent van de ondernemers verwachtte een verslechtering, in vergelijking met ruim 4 procent in het derde kwartaal van 2023. Hiermee waren detailhandelaren iets pessimistischer dan het gemiddelde onder alle Nederlandse ondernemers.

Met bijna 166 duizend bedrijven in de detailhandel aan het einde van het vierde kwartaal, waarvan bijna 7 op de 10 bedrijven slechts één werkzame persoon hadden, blijft het landschap uitdagend voor startende ondernemers. Het is van belang dat zij zich bewust zijn van de trends en uitdagingen om veerkrachtig en succesvol te opereren in de dynamische wereld van de detailhandel.

Word ook lid van de community!

Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!

De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.

Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!

Scroll naar boven