Dagelijks nieuws, tutorials en advies...

Vijf website-fouten van beginnende ondernemers (en hoe je ze kunt voorkomen)

Goede website

Een website is het visitekaartje van jouw nieuwe onderneming. En dus wil je dat die een goede indruk maakt. Toch zie ik veel ondernemers dezelfde fouten maken als ze hun site lanceren.

Vijf veelvoorkomende tekortkomingen en wat je eraan kunt doen.

1 – De site is bedacht zonder distributie in gedachten

Een klacht die ik van veel ondernemers hoor: “Ik heb veel tijd of geld in mijn site gestoken, maar er komt niemand op af.” En ik snap de frustratie dan wel. In veel gevallen blijkt dan dat er wel is nagedacht over de kernboodschap, maar dat er geen plan is hoe die boodschap bij de doelgroep te laten landen.

De beste websitemakers houden hier rekening mee. Bijvoorbeeld door een website te ontwerpen met de distributie in gedachten. Dit kan SEO zijn, maar ook Google Ads of social media.

Tip: Bedenk eerst hoe de content bij de doelgroep moet uitkomen, bij voorkeur nog voordat je aan de slag gaat met de teksten. Zo kun je zorgen dat nieuwe pagina’s aansluiten op het kanaal waarop je ze verspreidt

2 – Vertrouwen op ‘gratis’

Het is natuurlijk de droom van elke startende ondernemer: een nieuwe site lanceren, bovenaan komen in Google en klanten binnenhalen via Facebook. Maar voor de meeste bedrijven zal dit nooit meer zijn dan dat: een droom

De reden daarvoor is simpel: andere bedrijven hebben een jarenlange voorsprong in de zoekmachines. Die kun je inlopen, maar zet daarbij het realisme voorop: succes in zoekmachines zal minstens drie maanden duren.

Voor social media geldt hetzelfde: Facebook staat vol met vrolijke content en heeft een algoritme dat niet in jouw voordeel werkt. Het algoritme geeft namelijk de voorkeur aan ‘friends and family’ en vertoont uit zichzelf heel weinig berichten van bedrijven.

Om een idee te geven: een bericht op een bedrijfspagina wordt vertoond aan ongeveer vijf procent van de followers. Er zijn hacks om dat bereik te vergroten, maar die kosten erg veel tijd en geven weinig garantie op succes.

Tip: Ondernemen is risico’s nemen. Bereid je voor op een investering in Google Ads en Facebook, zeker in de fase waarin je nog aan het opbouwen bent.

3 – Op de website vertellen over wat je doet

Deze voelt misschien wat tegenstrijdig. Een website hoort toch juist te vertellen wat je doet? Maar de realiteit is anders. De beste websites vertellen namelijk welk probleem er wordt opgelost. Dit lijkt een subtiel verschil, maar het verschil is levensgroot. Een voorbeeld:

a) “De professionele loodgieter met 20 jaar ervaring”
b) “Elke lekkage binnen een uur verholpen.”

Variant a) klopt inderdaad als je het vanuit het perspectief van de vakman bekijkt, maar uiteindelijk is b) waarvoor de bezoeker op de site komt. Het verschil noemen we ‘inside out’ versus ‘outside in’ en bepaalt het verschil tussen een bezoeker en een nieuwe klant.

Mag je dan helemaal niks over jezelf vertellen? Natuurlijk wel, zolang de accenten maar goed zijn. Eerst de pay-off benoemen, daarna pas de werkwijze beschrijven.

Tip: Begin de website met de pay-off, daarna pas de werkwijze.

4 – Social proof vergeten

Ongeacht in welke branche je actief bent: waarschijnlijk heb je concurrenten die hetzelfde bieden en dus ook dezelfde belofte doen. Voor de doelgroep zal het dan moeilijk zijn om die vergelijkbare beloftes op hun waarde te schatten, zeker als iedereen hetzelfde zegt.

Daarom kan een nieuwe website niet zonder ‘social proof’. Social proof zijn tastbare bewijzen van jouw claims: reviews, testimonials en sterrenscores.

Tip: Ga actief aan de slag met het binnenhalen van positieve reviews en plaats ze zo prominent mogelijk op de websit

5 – SEO zonder keywords

Veel ondernemers besluiten dat ze willen inzetten op SEO (organisch scoren in Google) of op SEA (bovenaan komen met Google Ads). In beide gevallen begint dat bij de basis: een keywordonderzoek.

Keywordresearch laat zien waarop de doelgroep googelt (het keyword) en hoe vaak ze dat doen (het zoekvolume). Die twee zaken wil je weten, want daarmee kun je kiezen waar je tijd en energie in steekt.

Steek te veel tijd in korte keywords en je zult merken dat je concurreert met de grootste bedrijven van Nederland. Kies te lange keywords, en je zult merken dat je gemakkelijk op de eerste plek staat, maar geen kliks krijgt omdat niemand ooit op dat woord zoekt.

Tip: Gebruik de keywordplanner van Google Ads om het kaf van het koren te scheiden en schrijf pagina’s over keywords die echt nuttig zijn voor de groei van jouw bedrijf.

Succes!

Over de auteur
Ferdi Tuinman is SEO-specialist en helpt ondernemers om gevonden te worden in Google.

Beeld: StartendeOndernemers.nl

Word ook lid van de community!

Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!

De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.

Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!

Scroll naar boven