Het laatste deel van het ondernemingsplan dient over financiën te gaan. Onder andere houdt dat in dat de hoogte van het (aan te vragen) kredietbedrag zal moeten worden bepaald. De volgende overzichten zullen in dit gedeelte verwerkt moeten worden:
De investeringsbegroting
Hiermee begroot je wat je nodig hebt om te starten met je bedrijf en begroot je de eerste periode van levensonderhoud. Het behandeld o.a. de vaste activa (gebouwen , grond, machines, invetaris, transportmiddelen etc.) en de vlottende activa ( grondstoffen, voorraden, handelsgoederen etc.). Ook komt vast te staan wat gefinancierd kan worden met eigen middelen en wat met vreemd vermogen (hypotheek, bankkrediet, leverancierskrediet etc.).
Eenvoudig voorbeeld:
Omschrijving | Bedrag (€) |
---|---|
Laptop | 1200 |
Kantoorbenodigdheden | 300 |
Website en marketingmateriaal | 800 |
Softwarelicenties | 500 |
Professionaliseringscursussen | 1000 |
Totaal | 3800 |
De exploitatiebegroting
Hierin wordt een prognose gemaakt van de te verwachten omzet en kosten. De verwachte omzetten voor de komende jaren worden ingevuld alsmede de inkoopkosten, personeelskosten, huisvestingskosten, algemene kosten, afschrijvingen, belastingen etc. Alles dient te worden gespecificeert en toegelicht. Ook dienen de privé-uitgaven te worden opgesomd.
Eenvoudig voorbeeld:
Omschrijving | Bedrag (€) |
---|---|
Verwachte omzet materiaal | 50000 |
Verwachte omzet uren | 75000 |
Bruto omzet | 125000 |
Inkoop materiaal | 35000 |
Bruto winst | 90000 |
Onkosten | |
– Personeel | 22000 |
– Huisvesting | 10000 |
– Transport | 1800 |
– Reclame | 1100 |
– Rente en bankkosten | 1150 |
– Afschrijvingen | 3000 |
– Overige kosten | 2000 |
Totaal kosten | 41050 |
Netto winst | 48950 |
🔍 Voor meer informatie en ondersteuning bij het het maken van jouw financiele analyses, bezoek onze Facebook-groep voor Startende Ondernemers. Hier kun je vragen stellen aan experts en mede-ondernemers! 🌐