Het platform dat inspireert, informeert en adviseert

Zeeland als merk: kansen voor ondernemers in de provincie

Vanaf 1 september krijgt Zeeland een eigen Merkorganisatie, dat meldt de provincie. Deze nieuwe netwerkorganisatie gaat het merk Zeeland versterken en uitdragen, samen met ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen. Voor jou als ondernemer in Zeeland kan dit veel kansen opleveren, want een sterk merk trekt meer bezoekers, nieuwe bewoners en investeerders naar de regio.

Leestijd: ongeveer 5 minuten

regio Zeeland startende ondernemers
Van provincieteam naar zelfstandige merkorganisatie

Op dit moment ligt Zeeland-marketing nog bij de Provincie Zeeland. Per 1 september gaan deze activiteiten over naar de nieuwe Merkorganisatie Zeeland. Hoewel de organisatie start vanuit de provincie, is het de bedoeling dat ze op termijn zelfstandig wordt. Een Raad van Advies is nu al betrokken bij het opzetten van de structuur en koers.

Nog vragen?

Als ondernemer komt er veel op je af. Fijn om te weten dat je ook deze adviseurs direct vrijblijvend een vraag kunt stellen op hun pagina!

Vanaf 1 oktober komt er een ervaren directeur: Emiel Kuijpers, eerder actief bij Brainport Eindhoven en mede-oprichter van het Citymarketing Collectief. Hij brengt veel kennis mee over het bouwen van een merk en het verbinden van netwerken. Na de zomer worden ook brandmanagers aangesteld die de merkactiviteiten in de praktijk gaan uitvoeren.

Waarom een sterk merk Zeeland belangrijk is

Een sterk regionaal merk doet meer dan alleen toeristen aantrekken. Het versterkt het imago van Zeeland als plek om te wonen, werken en ondernemen. Dat betekent:

  • Meer zichtbaarheid voor bedrijven die hier gevestigd zijn.
  • Een aantrekkelijker klimaat voor talent en nieuwe werknemers.
  • Grotere kans op samenwerking met partners van buiten de provincie.

De provincie wil dat Zeeland in 2050 bekendstaat als een innovatieve, duurzame en aantrekkelijke regio. Voor ondernemers betekent dat een omgeving waarin groei en samenwerking gestimuleerd worden.

Netwerk van Zeeuwse partners

Bij de ontwikkeling van de merkstrategie ‘Bouwen aan de Delta van de Toekomst’ zijn al veel Zeeuwse bedrijven en instellingen betrokken. De Merkorganisatie gaat dit netwerk verder uitbouwen en benutten. Hoe groter het netwerk, hoe meer kansen er ontstaan voor gezamenlijke projecten, campagnes en promotie.

De bedoeling is dat de organisatie in de toekomst wordt gefinancierd door een combinatie van overheden, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. In 2027 wordt gekeken of volledige verzelfstandiging haalbaar is.

Zeeland in de schijnwerpers

De huidige zomercampagne ‘Ik wil alleen maar Zeeland’ laat zien hoe de regio zichzelf positioneert: als een bijzondere, aantrekkelijke plek om te leven, werken en ondernemen. Tijdens Concert at SEA werd de campagne zichtbaar gemaakt met onder meer Jeu de Boules-banen, winacties en video’s rond het hoofdpodium. Zulke acties zorgen voor extra naamsbekendheid en beleving, waardoor ook bedrijven in Zeeland indirect profiteren.

📌  Interessante links
Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

Als ondernemer in Zeeland kun je profiteren van:

  • Meer regionale en landelijke aandacht voor jouw vestigingslocatie.
  • Een sterker netwerk met andere bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen.
  • Kansen om mee te liften op marketingcampagnes en evenementen.
  • Een aantrekkelijker ondernemersklimaat, waardoor ook jouw klantenkring kan groeien.

Wil je hierop inspelen? Zorg dat je zichtbaar bent binnen het netwerk, denk mee over campagnes of bied producten en diensten aan die aansluiten bij het Zeeuwse verhaal.

Een sterk merk Zeeland is ook jóuw visitekaartje en dat kan direct bijdragen aan je zakelijke succes.

Word ook lid van de community!

Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!

De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.

Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!

Scroll naar boven