Dagelijks nieuws, tutorials en advies...

Bloggen als basis voor je contentmarketing

Merel Smedes Communicatievogel

Ondernemen is super leuk, maar opeens moet je veel meer doen dan alleen hetgeen waarmee jij je geld wilt verdienen. Opeens ben je ook boekhouder en marketeer. Dit blog gaat even over jouw rol als marketeer. Want er zijn zoveel plaatsen waarop je jouw bedrijf zichtbaar kunt maken.

Op je website, als gastblog (zoals deze ), op social media en via e-mailmarketing. Dan zijn er ook nog allerlei specialisten die zeggen dat je “elke dag” wat op social media moet plaatsen, maar waar haal je al die ideeën en berichten vandaan?

En hoe bereik je mensen als je als beginnende ondernemer helemaal geen budget hebt om te adverteren?

Contentmarketing is gratis

Al die plaatsen waarop je zichtbaar kunt zijn en daarmee volgers, leads en klanten krijgen noemen we contentmarketing. Het leuke aan contentmarketing is dat het gratis is. Het enige wat het je kost is je tijd.

En aangezien je als beginnende ondernemer vaak nog zeeën van tijd hebt, juist omdat je geen klanten hebt, is dit echt iets om mee aan de slag te gaan.
Contentmarketing kan dus op verschillende plaatsen, zoals:

  • Je eigen website met blogs om gevonden te worden op Google en andere zoekmachines.
  • Social networking sites, zoals Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn om volgers te krijgen en de connectie aan te gaan met je doelgroep.
  • E-mailmarketing, om contact te onderhouden met leads die je al wel interessant vinden, maar die nog niet tot aankoop zijn over gegaan.

Om je website, social media en e-mails te vullen met “content”, leuke berichten, afbeeldingen en video’s heb je wat inspiratie nodig. Maar je kunt het ook slim aanpakken, waardoor je met 1 inspiratiemoment gelijk voor alle manieren van contentmarketing een stuk vooruit kunt.

(Zakelijk) Bloggen als basis

Een goede basis voor je contentmarketing zijn blogs. Bloggen is een goede manier om je website in beweging te houden en dat heeft allerlei voordelen. Het is namelijk een van de technieken die ervoor zorgen dat je website geoptimaliseerd raakt voor zoekmachines.

Daarbij kun je het blog combineren met een formulier waarop mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, zodat mensen zich ook inschrijven voor je e-mails.
En je kunt het blog ook delen op social media, of zelfs opdelen in stukjes zodat je meerdere social media berichten hebt gemaakt. Dan hoef je er alleen nog een afbeelding bij te maken.

Ideaal als je wilt multitasken voor je contentmarketing dus.

Bloggen en seo

Seo staat voor search engine optimization (zoekmachineoptimalisatie). Je kunt veel dingetjes doen om je website vindbaar te maken op zoekmachines. Bepaalde code in je website plaatsen is dan vaak wel belangrijk, maar je website in beweging houden is ook belangrijk.

Door te bloggen hoef je verder niet veel na te denken over het “in beweging houden” van je website voor de seo.

Daarbij kun je de blogs gebruiken om op bepaalde termen die in jouw vakgebied belangrijk zijn gevonden te worden, zonder te adverteren! Ideaal als je geen budget hebt voor advertenties dus.

Er zijn ook veel bedrijven die het belangrijk vinden dat je backlinks naar je website krijgt. Dit betekent dat andere websites naar jouw website linken. Als jij een website hebt vol waardevolle blogs is dat iets wat veel makkelijker wordt dan als mensen alleen maar naar je diensten of producten kunnen linken.

Het andere leuke is dat wanneer jij met meerdere blogs bovenaan in Google staat dit je ook expertstatus in je vakgebied geeft.

Het is mij meerdere keren “overkomen” dat mensen me belden voor mijn diensten, alleen maar doordat ik voor onderwerpen zoals Facebook en zichtbaarheid een hoge positie in Google heb.

Ze hadden mij dus nog niet eens gezien op social media.

En hoog staan in Google is voor veel mensen dus al een argument om zaken met je te doen. Hierdoor is bloggen ontzettend waardevol.

Bloggen en social media berichten

Als je blogt, heb je direct ook iets te delen op social media. Het is altijd handig om de link naar het blog zelf te delen, omdat dit ook kan helpen om je ranking op Google hoger te krijgen.

Immers, als je de technische dingen goed voor elkaar hebt dan kan Google zien hoeveel tijd iemand op je website besteedt en dat geeft een indicatie over hoe waardevol het blog is. Dus als mensen minutenlang blijven hangen en zelfs doorklikken binnen je website, kan dat ontzettend veel voor je doen.

Daarnaast kun je het blog ook opdelen in stukjes, zodat je meerdere kortere berichten op social media kunt plaatsen. Super handig! Je plant ze ook makkelijk in, zodat je er de rest van de week niet meer naar hoeft om te kijken.

En stiekem kun je het blog ook nog gebruiken als basis voor een vlog, dan kun je ook je zichtbaarheid op YouTube verbeteren (immers de 2e grote zoekmachine) en die video’s kun je ook weer op social media plaatsen.

Bloggen en e-mailmarketing

Bloggen kan op twee manieren gebruikt worden voor e-mailmarketing. Aan de ene kant kun je een formulier onder of bij je blog plaatsen die het makkelijk maakt voor mensen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief (hoewel het handig is om je nieuwsbrief iets anders te noemen).

Je kunt zelfs een formulier naar een weggevertje plaatsen en op die manier het nog aantrekkelijker maken voor de lezers van je blog om zich in te schrijven.

Aan de andere kant is elk nieuw blog op je website weer een goed excuus om je e-mailvolgers een mail te sturen. Je geeft immers inzichten en informatie gratis weg in zo’n blog, waardoor het aantrekkelijk is om op je e-maillijst te blijven staan.

Als elk bericht immers alleen maar gaat over het verkopen van je diensten of producten, kan dat ervoor zorgen dat mensen afhaken na de eerste welkomstberichten. Dat zijn vaak ook de berichten waarin je een eerste sale kunt krijgen, maar dat is weer een ander verhaal.

Hulp met bloggen

Wil jij aan de slag met bloggen voor je contentmarketing, maar weet je niet waar te beginnen? Ik help je graag.

Je kunt in ieder geval beginnen met het aanvragen van het gratis e-book: Hoe je onvergetelijk blogt.

Wil je direct de methode leren die je helpt om met bloggen 100+ tot en met 1000+ websitebezoekers per dag te krijgen via Google? Doe dan mee met de Onvergetelijk Hoog Bloggen Sessies.

Of plan vrijblijvend een Uitvogelsessie, dan kan ik even met je meedenken wat het handigst is.

Groetjes,
Merel Smedes
Eigenaar van Communicatievogel.

Tekst en beeld: Merel Smedes, Communicatievogel.

Word ook lid van de community!

Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!

De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.

Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!

Scroll naar boven