Onlangs gaf ik een workshop over hoe je meer klanten en omzet kunt genereren. Aangezien niet iedereen daarbij aanwezig kon zijn, wil ik ook hier mijn belangrijkste tips delen.
Leestijd: 5 minuten.

Bijdrage door adviseur: Lizanne Jakobs van Brilliant Work
Nog vragen?
Als ondernemer komt er veel op je af. Stel vrijblijvend je vraag aan onze adviseurs. Even een vraag stellen helpt je direct verder. Ondernemen doe je samen!
Kies je klant
Het is essentieel om een duidelijk profiel te maken van wie je ideale klant is. Niet iedereen hoeft je klant te worden; richt je marketing tijd en/of budget op de juiste doelgroep.
Wij richten ons bijvoorbeeld op ZZP-ers en MKB-ondernemers in Gelderland en Overijssel. Natuurlijk mag een klant uit een ander gebied, zoals Noord-Holland of Zwitserland, ook klant worden, maar ons marketingbudget gaat specifiek naar onze ideale doelgroep.
Zorg dat je aantrekkelijk bent voor de klant
Wat maakt jou anders of beter dan je concurrent? Of wat maakt jouw product of dienst beter dan alternatieven? Voor ons geldt dat we vaak niet hoeven te bewijzen dat we beter zijn dan andere coaching- of adviesbureaus. Onze grootste concurrent is meestal dat klanten helemaal niets doen.
Tip: Zorg dat je deze unieke punten helder verwoordt en gebruik ze in al je marketinguitingen, zoals op je website. Oefen deze zinnen zodat je ze makkelijk kunt zeggen en ze natuurlijk overkomen.
Waar vind je je potentiële klanten?
Het is belangrijk om te weten waar je potentiële klanten zich bevinden, wat ze lezen, met wie ze praten en waar ze naartoe gaan. Door deze informatie te verzamelen, kun je je marketing veel gerichter en effectiever inzetten.
Kijk naar je huidige klanten
Vaak ligt er nog onbenut potentieel bij je bestaande klanten. Zijn er mogelijkheden dat ze meer van hetzelfde product kopen of een ander product dat je aanbiedt? Of kunnen zij je in contact brengen met andere potentiële klanten?
Maak een plan
Om je doelen te bereiken, is het belangrijk een goed marketingplan te hebben. Stel een duidelijk actieplan op: hoe vaak ga je iets doen en voor welke datum? Welk budget stel je ervoor beschikbaar?
Tip: Zet al je geplande acties in je agenda en houd je hieraan.
Evalueer regelmatig
Evalueer regelmatig wat werkt en wat niet, bijvoorbeeld na een maand, een kwartaal of een half jaar. Op die manier kun je je aanpak bijstellen en verder optimaliseren.
Hopelijk helpen deze tips je op weg. Mocht je toch hulp willen bij het maken van een verkoop- en marketingplan of bij het verfijnen van wat je bedrijf uniek maakt, neem dan gerust contact op. Brilliant Work helpt je niet alleen bij het opstellen van je plannen, maar ook bij de uitvoering ervan. Vaak loopt het spaak in de uitvoering, en daar kunnen wij je verder in ondersteunen. Voor ZZP-ers en MKB-ers is onze hulp meestal voor een groot deel, of zelfs volledig, gesubsidieerd door de provincie of overheid.
Gerelateerde berichten- Groen en gezellig, de creatieve webshop van Dieta Heij
- Grote innovatieplannen in de maakindustrie? De MIT R&D-subsidie opent deuren
- Michel van Rijsewijk brengt Ayurakoffie naar Nederland
- Jessica Heidekamp uit Zutphen maakt herinneringssieraden
- Vrijheid als ondernemer: droom of werkelijkheid?
- OrigineleUitjes.com, het bedrijf van Joke ten Hove
- Hoe de Paashaas zijn bedrijf startte
- 12 april: De dag van de ZZP’er
- Winnaars Gelderse Circulaire Innovatie Top 2025
- Startupfonds Gelderland biedt financiering voor innovatieve ondernemers
Terug naar start
Word ook lid van de community!
Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!
De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.
Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!