Ben jij het kind van een winkelier en heb je weleens gedacht aan het overnemen van de zaak? Misschien niet direct voor de hand liggend, gezien het feit dat vorig jaar meer dan 2000 winkeliers hun deuren sloten.
Leeftijdsbarrières en geen opvolging
Ongeveer 10 procent hiervan was het gevolg van gedwongen sluitingen na faillissementen, maar opvallend genoeg stopte een aanzienlijk aantal kleine winkeliers simpelweg omdat er geen opvolger was, zoals blijkt uit een analyse van marktonderzoeker Locatus.
Vergrijzing in de ondernemerswereld
Een belangrijke reden hiervoor is de gemiddelde leeftijd van de eigenaren, waarbij zo’n 60 procent van de ondernemers 55 jaar of ouder is.
Deze adviseurs helpen je graag verder:
Moeilijkheden bij opvolging vinden
Veel van hen willen met pensioen, maar staan voor grote uitdagingen bij het vinden van een geschikte opvolger. Als die niet beschikbaar is, wordt de zaak vaak noodgedwongen gesloten. Dit patroon wordt steeds vaker waargenomen, zegt Gertjan Slob van Locatus.
Familiebedrijven in cijfers
In Nederland zijn er meer dan 280.000 familiebedrijven, variërend van winkels tot andere ondernemingen. Uit onderzoek van MCR Retailminds blijkt dat veel ondernemers inderdaad wat ouder zijn, wat de gemiddelde leeftijd van ondernemers, ook in familiebedrijven, jaar na jaar doet stijgen.
Gebrek aan opvolging van onderaf
Het adviesbureau merkt op dat er een gebrek is aan nieuwe ondernemers ‘van onderaf’.
Oudere ondernemers zonder opvolging
Van de ondernemers boven de 55 heeft driekwart nog geen opvolging geregeld, maar overweegt wel om te stoppen. Een kleiner percentage is actief bezig met het vinden van opvolgers, bijvoorbeeld een kind dat het bedrijf mogelijk wil overnemen.
Overleven tot de derde generatie is zeldzaam
Volgens Albert Jan Thomassen, directeur van de Vereniging Familiebedrijven Nederland, overleeft slechts 3 procent van de familiebedrijven tot na de derde generatie. Jongere generaties lijken minder geneigd om een bedrijf over te nemen, omdat ze nu een bredere keuze hebben in hun loopbaan.
Vrijheid van keuze voor de volgende generatie
Thomassen benadrukt dat de volgende generatie niet per se de leiding hoeft over te nemen. Bij middelgrote en grote familiebedrijven kan iemand wel aandeelhouder blijven zonder noodzakelijk de directeur te worden. De Vereniging Familiebedrijven Nederland moedigt leden aan om te begrijpen dat er flexibele manieren zijn om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen.
Impact van bedrijfsopheffingen
Het aantal bedrijfsopheffingen is sinds midden 2021 gestaag gestegen, inclusief eenmanszaken en familiezaken met personeel. Toch is er volgens Thomassen geen reden tot zorg, aangezien het aantal familiebedrijven al jaren stabiel is, zelfs licht gegroeid.
Lokale impact van verdwijnende familiebedrijven
Het verdwijnen van een familiebedrijf kan lokaal impact hebben, maar over het algemeen blijft de economische invloed beperkt.
Trend van verkoop aan private investeerders
Accountant en adviseur Joost Vat herkent de trend van stoppende familiebedrijven en benadrukt dat veel zaken tegenwoordig worden verkocht aan andere familiebedrijven of private investeerders. Deze partijen vinden familiebedrijven steeds interessanter, wat een verschuiving markeert ten opzichte van het verleden.