blog

Wat kost dat kantoor precies?

De meest gemaakte fout bij het huren van een kantoor

Post en deel ook jouw blog. Log hier in! of word hier lid!
Door:
online
Koen de Wit
starter
Amsterdam, Noord-Holland

Online kantoorruimte bemiddelaar

Bedrijf: Flexas.com
Lid: Koen de Wit
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12152 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

Kantoorruimte

Stel je hebt het perfecte kantoor gevonden. Het zit in de ideale buurt voor jouw bedrijf, met een gemakkelijke toegang tot de belangrijkste wegen en een grote hoeveelheid voetverkeer. De ruimte is groot genoeg om de geplande toekomstige groei van jouw bedrijf mogelijk te maken.

Het beste van alles is dat de vierkante meterprijs comfortabel binnen het budget past. Maar juich niet te vroeg! Een verkeerde inschatting van de totale huur is namelijk één van de meest gemaakte fouten. De vierkante meterprijs is niet de totale huursom en kan stukken hoger uitvallen..

De huurprijs en totale huur van een kantoor

Die maandelijkse huurprijs is misschien niet zo laag als het lijkt. Dat is namelijk een optelsom van de:

Zoals gezegd is dit iets wat ondernemers vaak vergeten. Dat is vervelend, want de servicekosten zijn gemiddeld 40,- euro per vierkante meter met nog eens 5% administratiekosten daar bovenop. De servicekosten kunnen overigens flinke uitschieters naar beneden en naar boven hebben. Zo zijn de servicekosten voor een kantoor in Dordrecht bijvoorbeeld stukken lager dan bij een kantoorruimte in Rotterdam.

Naast servicekosten zijn er nog een aantal andere kostenposten om rekening mee te houden. Parkeerplaatsen in gebieden met weinig parkeergelegenheid zeer schaars zijn en daardoor veel kosten. Wat servicekosten precies zijn? Alle kosten die de verhuurder maakt bij leveringen aan de huurder. Hieronder vallen bijvoorbeeld installatie onderhoud, schoonmaakkosten van de algemene ruimten, beveiligingskosten en energiekosten. Kosten zoals een promotiebijdrage of verzekeringspremies vallen meestal niet onder de servicekosten.

Kosten van een verbouwing: welke kosten draag jij en welke de verhuurder?

Een andere kostenpost die vaak vergeten wordt zijn de verbouwkosten. Als je een nieuw kantoor betrekt zul je merken dat deze niet altijd direct aan al jouw wensen en eisen voldoet. Een andere indeling of nieuwe vloer zijn kosten die je in overleg kunt delen met de verhuurder. Wanneer het gaat om een verbouwing die direct en structureel bijdraagt aan de waarde van het kantoor zal de verhuurder een aardig deel voor zijn rekening nemen. Anderzijds, als het gaat om het schilderen en inrichten van een kantoor, ben je toch echt op jezelf aangewezen.

Laat je niet verrassen!

Het is dus belangrijk om vooraf te weten voor welke kosten jij als huurder verantwoordelijk bent. Anders kan je nog wel eens voor een flinke verrassing komen te staan. Vraag daarom altijd naar de kosten die nog bij de vierkante meterprijs opgeteld worden en maak duidelijke afspraken met de verhuurder als je van plan bent te gaan verbouwen.

 

Bron & informatie:
flexas.nl
Bewerkt: Dinsdag 06 Maart 2018
Gepost: Vrijdag 02 Maart 2018