blog

Niet betalende klanten, hoe ga je daar mee om als starter

Post en deel ook jouw blog. Log hier in! of word hier lid!
Door:
online
Arjan Nieuwbeerta
ondernemer
Groningen, Groningen

Online marketing

Bedrijf: Appwiki
Lid: Arjan Nieuwbeerta
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12180 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

Het kan iedereen overkomen dat een rekening niet op tijd wordt betaald. Toch is het erg vervelend als jij als starter je facturen niet of te laat betaald krijgt. Voordat je stappen gaat ondernemen tegen de klant is het belangrijk dat je controleert of het geld niet al is bijgeschreven op één van je rekeningen. Als je er zeker van bent dat jouw klant nog niet heeft betaald, kun je een aantal stappen ondernemen. In dit artikel geven wij jou 7 tips om ervoor te zorgen dat jij goed kunt omgaan met niet betalende klanten.

 

Tip 1: Weet naar wie je facturen stuurt

Niemand wil zakendoen met klanten die hun rekeningen niet op tijd of zelfs helemaal niet betalen. Gelukkig kun je zelf een controle doen bij nieuwe klanten. Via het Bureau Krediet Registratie (BKR) kun je informatie opvragen over jouw klant. Zo kun je bijvoorbeeld zien of jouw klant ergens betalingsachterstanden heeft. Met inzicht in deze gegevens kun jij een afweging maken of je wel of niet in zee wilt gaan met deze klant.

 

Tip 2: Zet een uiterste betaaldatum op de factuur

Om ervoor te zorgen dat alle betalingen op tijd voldaan worden, is het belangrijk om tijdens het factuur maken de betaaldatum duidelijk te vermelden op de factuur. Zorg ervoor dat de datum op een logische, goed zichtbare plek staat. Zo weet je zeker dat de datum op de factuur goed zichtbaar is voor jouw klant en hij op de hoogte is van de uiterste betaaldatum. Controleer na de vermelde betaaldatum altijd goed al jouw bankrekeningen. Is het openstaande bedrag nog niet bijgeschreven? Dan is het tijd om direct een betalingsherinnering naar je klant te sturen.

 

Tip 3: De eerste herinnering voor de niet-betaalde factuur

Je hebt al jouw rekeningen goed gecontroleerd, maar het openstaande bedrag is nog niet bijgeschreven. Dat betekent dat het tijd is om je klant te herinneren aan het feit dat het bedrag nog open staat. Dit doe je door hem een betalingsherinnering te sturen. Dat houdt in dat jij jouw klant er schriftelijke aan herinnerd dat de factuur nog niet betaald is. Je verzoekt hem vriendelijk het vermelde bedrag zo snel mogelijk te betalen. Je blijft in de brief zakelijk, maar wel vriendelijk. Het kan zijn dat de factuur per ongeluk niet betaald is, omdat hij bijvoorbeeld is zoekgeraakt.

 

Tip 4: Informeer je klant telefonisch over de openstaande factuur

Een week na het versturen van de schriftelijke betalingsherinnering is het tijd om telefonisch contact op te nemen met jouw klant. Het voordeel van een telefonische benadering is dat je de reden kunt achterhalen waarom jouw klant het bedrag nog niet heeft betaald. Je kunt vervolgens met hem een gepaste oplossing vinden en een uiterste nieuwe betalingsdatum afspreken.

 

Tip 5: De tweede betalingsherinnering voor de niet-betaalde factuur

Heeft jouw klant wederom niet betaald? Dan is het tijd om een tweede schriftelijke herinnering te sturen. Het openstaande bedrag op de factuur dient nu echt betaald te worden. In deze herinnering vermeld je een duidelijke datum waarop de klant het openstaande bedrag uiterlijk dient te betalen. Daarnaast vermeld je dat wanneer het bedrag wederom niet betaald wordt, je geen andere keus hebt dan hem te dagvaarden.

 

Tip 6: Daag je klant voor de rechter

Is de factuur nog steeds niet betaald? Dan is het tijd om jouw klant te dagvaarden. In een dagvaarding vermeld je duidelijk wat jij eist en zorg je ervoor dat je bewijsstukken hebt. Met bewijsstukken wordt bedoeld het contract of de factuur en de betalingsherinneringen.

 

Tip 7: Vermijd niet-betalende klanten

Niemand wil wachten op zijn geld. Daarom is het fijn om er zeker van te zijn dat jouw klanten altijd op tijd betalen. Om van alle zaken rondom niet-betalende klanten af te zijn, kun je ervoor kiezen om jouw klant vooraf te laten betalen. Dit dien je wel duidelijk vooraf te communiceren met je klant.

 

 
Bewerkt: Dinsdag 27 Februari 2018
Gepost: Dinsdag 27 Februari 2018