starter van de maand

John Mocnik handelt in ambachtelijke italiaanse tassen

Een vrouw zonder tas is niet compleet

Post en deel ook jouw starter van de maand. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12390 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

John Mocnic

Deze maand aandacht voor John Mocnik uit Schiedam en zijn bedrijf Mocnikova fashion. Hij beantwoord onze vragen:
 
Wat is je achtergrond en hoe verhoudt zich dat tot de start van je bedrijf?
Ik ben opgegroeid in een HORECA familie en dus is ondernemen er met de paplepel ingegoten. Na mijn lagere school eerst vierjarig lager beroeps onderwijs gedaan om daarna direkt te gaan werken in de Horeca. Al gauw een deeltijd studie gestart om m'n Middelbare Hotel School diploma te behalen. Na een aantal jaar wilde ik iets in de IT gaan doen. Diverse opleidingen gevolgd om vervolgens door te groeien naar een HBO functie in de IT.
 
Wat zijn de activiteiten van je bedrijf en waarin onderscheid je je?
Door persoonlijk in Italie, in kleine ateliers in en om Florence, mooie handgemaakte tassen te spotten en die met eigen label op de Europese markt aan te bieden. Ik heb bewust gekozen om voorzichtig te starten met een kleine voorraad verschillende modellen die net iets anders zijn dan die we in de winkeltjes of op internet kunnen vinden, handgemaakt en met zoveel mogelijk biologisch verantwoorde materialen en vakmanschap. Met name de kleine details en de mooie afwerking maken het verschil.
 
Vanuit welke situatie ben je gestart? 
Tijdens een reorganisatie ontslagen en ben toen m’n eigen webshop met gespecialiseerde computeronderdelen weer volledig zelf en fulltime gaan runnen. Eind 2011 kunnen kunnen verkopen, om eind 2014 een bedrijfsplan uit te werken voor het opzetten m’n bedrijf met Mocnikova tassen. En officieel ingeschreven bij de KvK op 1 maart 2015, en drie maanden later ging de zelfgebouwde webshop live. En dus gestart vanuit een WW uitkering.
 
Waarom voor jezelf en niet bij een baas werken, wat heeft de doorslag gegeven?
Met de negen jaar ervaring als ondernemer wil ik eigenlijk niet anders meer, ik heb kennis gemaakt met de uitdaging en de vrijheid van het ondernemen zowel positief als negatief. Natuurlijk ook de crisis periode meegemaakt, en juist dan komt de echte ondernemer naar boven. Daar waar de eerste jaren de omzet als vanzelf bleven stijgen, moest ik in de crisistijd creatief en innovatief zijn om mijn doelen te bereiken. Crisis is zeker nog niet voorbij, een langzaam stijgende trend en dus een goed moment om nu in te stappen.
 
Heb je hulp gehad (of heb je nu nog hulp), zo ja waarmee en van wie?
Geen enkele hulp nodig gehad van derden, wel veel ondernemers gesproken in deze branche om kennis en ervaring te delen.
 
Heb je je eigen ondernemingsplan geschreven en zo ja, hoe heb je dit aangepakt?
M’n businessplan zelf opgesteld en uitgewerkt a.d.h.v. een template, begroting gemaakt en omzetten in excel zeer voorzichtig laten groeien. En daar waar nodig tijdens en na de start wijzigingen in aangebracht, of van richting of tactiek moeten veranderen. Ondernemen is een niet statisch plan die in een rechte lijn verloopt, en stilzitten is achteruitgang. Dus experimenteren, inspireren en bijsturen is een continue proces. En je businessplan is een leidraad die je eigenlijk regelmatig moet naslaan of alles wat je hebt uitgestippeld nog juist verloopt, of dat je er niet teveel vanaf gaat wijken.
 
Had je een financiering nodig voor je opstart en zo ja, hoe en waar heb je deze gekregen?
Financiering heb ik volledig kunnen doen uit eigen middelen. En heb gelukkig geen bank of externe financiering nodig gehad.
 
Heb je een marktonderzoek gedaan en waar haal je je klanten vandaan/wat doe je aan promotie?
Een klein markt onderzoek laten doen om te kijken of er voor m’n luxe produkt in deze prijsklasse een markt was. Voor promotie gebruiken we social media d.m.v. een blog , streetlife foto’s  van modellen met tassen en leuke visuals met quotes. Naast ook advertenties via Google adwords en persberichten in de media als er iets te melden is.
 
Hoe zijn de eerste ervaringen van jou en van je klanten? Is alles naar verwachting?
Zeer positieve reacties en reviews van klanten uit heel Europa, alleen de omzetverwachting iets naar beneden moeten bijstellen.
 
Zijn er problemen waar je bij je start tegenaan liep en zo ja, hoe heb je deze overwonnen?
Marketing is niet mijn ding, en dus zo veel mogelijk uitbesteed. Communicatie en samenwerking met een bureau verliep helaas moeizaam en stroef. Na diverse goede gesprekken met betreffende bureau het lopend contract niet verlengd.  Maar ook het vinden van de juiste en goede betaalbare specialisten voor b.v. SEO, hosting of  content (bloggen) valt niet mee, het aanbod is groot, en iedereen noemt zich specialist en doet maar wat. Ik ben nog steeds op zoek omdat er erg veel kaf onder het koren zit, en dus niet meer zo snel met een bureau in zee ga.
 
Waar kijk je het meeste naar uit en waar zie je met meeste tegenop?
Het vinden van de balans tussen werk en prive, door de nodige optredens van mijn drie kinderen in zowel sport als muziek vind ik de nodige rust. En de prestaties die zij leveren geven mij weer nieuwe energie om er voor te gaan. En het continu blijven bijsturen in het ondernemen en vernieuwen, zoals de content van je website die altijd beter kan. Of het verzinnen van een thema/item voor je blog. Naast het meest leuke werk zoals het inkopen van nieuwe modellen, en het zaken doen met de Italianen. Meestal eerst uit eten met enkele kleine ondernemers en hun familie, zaken doen krijgt dan een heel andere inhoud. Het is meer samenwerken met ondernemers onderling, ook in financiele zin. Niet tot het uiterste gaan in het onderhandelen over de prijs. Zij een goede prijs geeft garantie dat jij een goed en mooi afgewerkt produkt krijgt. Dat zou in Nederland ook moeten kunnen, al zie ik veel goede iniatieven ontstaan in samenwerkingen.
En vooral de positieve reacties van klanten, en ideeen van andere ondernemers levert energie en plannen op om daar iets mee te gaan doen. En soms zijn die niet direkt te verwezelijken, dan maar op de todo list voor later tot dat er tijd voor is. Ik heb inmiddels een mooi lijstje met ideeen waar ik regelmatig uit put als ik weer tijd en geld heb om iets uit te proberen.
 
Hoe zie je jezelf en je bedrijf over twee jaar?
Nu verkoop ik m’n tassen hoofdzakelijk online, maar wil ook graag m’n tassen in de retail hebben liggen. Zodat de consument de tassen kan zien, voelen en het mooie leer kan ruiken. M’n tassen liggen al in een Conceptstore in Antwerpen, maar was ook op zoek naar conceptstores in Nederland, om ook daar mijn tassen te kunnen etaleren aan het Nederlandse publiek. Helaas zijn er in Nederland geen ConceptStores waar m’n tassen tot zijn recht komen. Al werk ik momenteel aan een idee om ook dat probleem op te lossen.
 
Heb je tips voor andere starters?
Mooie win-win situaties creëren. Mijn ervaring tot nu toe is dat je met zoveel mogelijk mensen moet praten en je dan altijd verbaasd bent over de mogelijkheden die ontstaan en/of hoe je elkaar kunt helpen, mooie partnerships kunt sluiten, etc. Daarnaast zie ik geen problemen, maar altijd uitdagingen en hoe ik hier weer kansen en mogelijkheden van kan maken. Dit klinkt wellicht logisch, maar ik geloof dat dit de kracht is van ondernemers.

Bron & informatie:
John Mocnik, Mocnikova
Bewerkt: Dinsdag 13 September 2016
Gepost: Donderdag 01 September 2016