persbericht

Eerste Duitslanddag trekt 800 ondernemers

Onderzoek: exportgroei van 4,6 mld. mogelijk

Post en deel ook jouw persbericht. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12448 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.
Duitslanddag

Zo’n 800 ondernemers lieten zich deze week tijdens de eerste Duitslanddag in De Fabrique in Utrecht informeren over zakendoen bij de oosterburen. Met 27 verschillende workshops en informatiesessies konden zij kiezen uit de meest uiteenlopende thema’s, van marketing & pr tot en met grensoverschrijdende logistiek en toelevering aan de Duitse industrie. De dag was een initiatief van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), die bedrijven uit beide landen ondersteunt bij het grensoverschrijdend zakendoen.

Opzienbarend waren de resultaten van het onderzoek dat hoofdsponsor Euler Hermes kredietverzekeringen voorafgaand aan de Duitslanddag in samenwerking met de DNHK had uitgevoerd onder Nederlandse en Duitse bedrijven. “Bij gelijkblijvend marktaandeel zal de Duitse vraag naar Nederlandse goederen in 2016 4,6 mld. euro hoger kunnen uitvallen dan dit jaar”, aldus Chief Economist Ludovic Subran van Euler Hermes. Om die extra omzet ook daadwerkelijk te behalen zullen Nederlandse exporteurs hun positie echter wel moeten verdedigen. “Op dit moment zien we het marktaandeel van landen als Spanje sneller toenemen dan dat van Nederland”, aldus Subran.

Een actueel voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat zijn markt in Duitsland uitbreidt werd geleverd door Marten Blankesteijn van Blendle, de online krantenkiosk die recent bij de oosterburen van start ging. Zijn tip: "Wees vooral jezelf." Hij deelde het podium met Rob Peters van de Berlijnse audiospecialist Teufel en voetbaltrainer Gertjan Verbeek. De trainer van voetbalclub vfl Bochum deed afgelopen maandag in Duitsland stof opwaaien door tijdens een persconferentie uit te halen naar een journalist van de Bild-Zeitung. Een typisch geval van interculturele miscommunicatie? “Misschien waren mijn woorden in het Duits achteraf gezien niet al te gelukkig gekozen”, aldus de trainer, die eraan toevoegde inhoudelijk nog wel volledig achter zijn uitspraken te staan.

“Het concept van de Duitslanddag lijkt een schot in de roos te zijn”, aldus DNHK-directeur Günter Gülker. “De enorme interesse toont aan dat juist ondernemers die al enige tijd in Duitsland actief zijn behoefte hebben aan specifieke informatie om hun activiteiten met succes te kunnen uitbreiden.” Veel bezoekers hadden al bij hun aanmelding aangeven met welke concrete vraag ze naar Utrecht kwamen.

De Duitslanddag werd georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) in samenwerking met Euler Hermes kredietverzekeringen. Partners waren o.a. de Kamer van Koophandel Nederland, Fenedex, Gemeente Utrecht, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), FME en Rabobank.

Op de foto (v.l.n.r.): Marten Blankesteijn (Blendle), Gertjan Verbeek (vfl Bochum) en dagvoorzitter Derk Marseille (BNR Nieuwsradio/Duitslandnieuws)

Bron & informatie:
Duits-Nederlandse Handelskamer
Bewerkt: Vrijdag 25 September 2015
Gepost: Vrijdag 25 September 2015