persbericht

Autoclaaf met gesloten koelsysteem bespaart water en energie

Innovatie binnen bedrijf dankzij fiscale stimuleringsregeling

Post en deel ook jouw persbericht. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12465 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.
LETS1

Door: Voxx Communicatie-adviseurs, Paul Schilperoord

De mooie stroomlijnvorm van een vliegtuigneus wordt gemaakt van composietmateriaal. Het afbakken en uitharden daarvan gebeurt in een autoclaaf, maar bij de koeling gaat veel water en energie verloren. Het bedrijf LETS ontwikkelde een energiezuinige autoclaaf die met een gesloten koelsysteem koelwater hergebruikt.

LETS heeft meer dan dertig jaar ervaring in het leveren van reinigings- en persluchtinstallaties in onder meer de voedselsector. Bijzonder is dat het bedrijf alle installaties zelf ontwikkelt, produceert én monteert. De ontwikkeling van een energiezuinige autoclaaf was voor LETS een geheel nieuw project. Een autoclaaf is een afgesloten drukvat. Hierin kan bij een druk van zes tot twaalf bar en een temperatuur van 120 tot 180 graden Celsius een proces mee op gang worden gebracht, beïnvloed en weer gestopt. Mogelijke toepassingen zijn het desinfecteren, steriliseren en garen van producten, maar ook het harden en afbakken van composieten.

“Een klant van ons had een autoclaaf gekocht bij Lufthansa in Duitsland, waarin hij met composietmateriaal gerepareerde vleugeldelen en neusstukken van grotere vliegtuigtypes wilde kunnen afbakken en uitharden”, vertelt directeur Johan Leeffers van LETS. “Het verzoek aan ons was om de autoclaaf van een water- en energiebesparend koelsysteem te voorzien. De klant vond ons daarvoor geschikt omdat we veel verschillende disciplines in huis hebben.”

Waterkoeling
De bewuste autoclaaf is tien meter lang bij een diameter van drie meter en wordt met thermische olie op temperatuur gebracht. “Om composiet af te harden heb je afhankelijk van de samenstelling een constante verwarmingssnelheid nodig van ongeveer drie graden Celsius per minuut”, vertelt Leeffers, “maar de uitdaging is dat de autoclaaf later met dezelfde snelheid gekoeld moet worden. Dat koeltraject moet je heel goed kunnen regelen en besturen.”

Het waterverbruik per charge bedraagt zo’n 24 kuub. De gebruikelijke koelingsmethode is om grond- of leidingwater naar een of meerdere autoclaven en daarna naar de koeltoren te pompen voor hergebruik, maar veel van dat water verdampt. Ook zijn er situaties waarbij water afvloeit naar het riool. Daardoor is het waterverbruik erg hoog en is het bovendien qua bacterieverspreiding risicovol. “Je moet dat koelwater kunnen behouden en hergebruiken”, vindt Leeffers. “Soms wordt het water wel opgevangen en door een koelinstallatie op het dak van het pand gepompt, maar dat kost weer veel vermogen, rond de achthonderd kilowatt.”

LETS2

Warmtehergebruik
“Wij hebben gekozen voor een gesloten systeem. Het opgewarmde water wordt eerst gebufferd in twee tanks van elk 25 kuub en dan afgekoeld door warmteafgifte aan de bodem. Het water kan na afkoelen worden hergebruikt, waardoor het energieverbruik beperkt blijft tot slechts vijf kilowatt aan pompvermogen. Bovendien zijn de investeringskosten en de onderhoudskosten lager dan bij een traditioneel systeem en bespaart het op de afvalwaterheffing.”


“Dit systeem wordt nog veel interessanter wanneer de opgenomen warmte kan worden hergebruikt”, vertelt Leeffers. “Als volgende stap willen we het koelsysteem voor de winterperiode koppelen aan gebouwverwarming, of om een parkeerterrein ijsvrij te houden. Het benodigde systeem hebben we al helemaal bedacht en is simpel uit te voeren, maar het is nog niet gerealiseerd omdat we eerst moeten onderzoeken hoe de processen zich tot elkaar verhouden. Het is vooraf voor de klant moeilijk te bepalen hoeveel de autoclaaf uiteindelijk gebruikt gaat worden. Het koelsysteem laat drie charges per dag toe, maar het gebruik ligt nu op slechts een of twee keer per week. Dat is te weinig voor een rendabele koppeling met gebouwverwarming. Gaat de autoclaaf veel draaien dan kan deze ook veel warmte aanbieden. De haalbare besparingen zijn helemaal afhankelijk van die gebruiksfrequentie.”

Krattenwaslijn
De waterbesparende en energiezuinige autoclaaf is een typisch voorbeeld van een project dat gepaard gaat met veel hightech ontwikkelingswerk en een hoog risico. LETS maakt daarom gebruik van de regelingen WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) en RDA (Research en Development Aftrek) van RVO.nl. “We maken nu zo’n tien jaar gebruik van de WBSO. Recent voor de ontwikkeling van de autoclaaf, maar het begon in 2005 voor de succesvolle ontwikkeling van een krattenwaslijn die stapels kratten automatisch kan ontstapelen, wassen, drogen, keren en weer op pallets stapelen. De snelheid lag aanvankelijk op zes- tot negenhonderd kratten per uur, maar de nieuwe lijn uit 2014 haalt een snelheid van maar liefst 2700 tot 3000 per uur.”

“Dergelijke mooie, innovatieve projecten kosten geld, energie en zweet, maar dan heb je wel een nieuw product met een hoge toegevoegde waarde. De WBSO dekt uiteindelijk zo’n tien procent van de ontwikkelingskosten, maar zonder dat stukje extra zouden we toch eerder met een innovatief project stoppen”, vindt Leeffers. “We hebben in de afgelopen jaren bovendien een heel prettig contact met RVO.nl opgebouwd.”
“Van de RDA maken we sinds een paar jaar gebruik. Dit is een hele goede mogelijkheid om een deel van de kosten te dekken van apparatuur die geheel of gedeeltelijk niet succesvol zijn of stuk gaan door een verkeerd ontwerp. Dat hadden wel al veel eerder moeten doen.”

Wat zijn WBSO & RDA?
De WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) is een fiscale stimuleringsregeling waarmee de overheid een deel van de loonkosten voor speur- en ontwikkelingswerk – ofwel Research & Development – compenseert. In de praktijk betekent dit dat bedrijven minder loonheffing afdragen. De RDA (Research & Development Aftrek) is een extra aftrekpost op de fiscale winst voor andere kosten en uitgaven aan R&D-projecten, zoals prototypes of onderzoeksapparatuur. Met de WBSO & RDA stimuleert de overheid technische innovaties in iedere bedrijfssector. Jaarlijks maken meer dan 22.000 ondernemers gebruik van de WBSO & RDA. Bedrijven kunnen de WBSO & RDA in één aanvraag indienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Kijk op www.rvo.nl/wbso


Innovatief ondernemen
Innovatie biedt ondernemend Nederland kansen om belangrijke vraagstukken op te lossen en nieuwe markten aan te boren. In opdracht van het ministerie van Economische Zaken ondersteunt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland innovatieve ondernemers. RVO.nl spreekt dagelijks honderden ondernemers. Wijst ze de slimste weg naar financieringsmogelijkheden, fiscale voordelen, zakenpartners, kennis en regelgeving. Zodat ondernemers kunnen ondernemen.
www.rvo.nl/innovatiefondernemen.

Bron & informatie:
RVO.nl, Innovatief Ondernemen
Bewerkt: Woensdag 08 Juli 2015
Gepost: Woensdag 08 Juli 2015