tutorial

Hoe factureer je nou eigenlijk?

Post en deel ook jouw tutorial. Log hier in! of word hier lid!
Door:
offline
Harm de Graaf
adviseur
Goes, Zeeland

Advies
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12390 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

Facturen moeten aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Op elke factuur staan de volgende gegevens:

Factuurnummer
Facturen moet opeenvolgend genummerd worden. Hierin kunt u zelf een systeem bedenken bijvoorbeeld: 0001,0002 of 10150001, 20150002.

Bewaren
Facturen over onroerende goederen bewaart u 10 jaar. Andere facturen bewaart u 7 jaar. U mag facturen en bonnetjes scannen en digitaal bewaren. Het moet dan wel een juiste en volledige weergave van het origineel zijn.

Verjaring
Het is mogelijk dat u pas na lange tijd een factuur verstuurt aan een ander bedrijf. Is uw factuur niet ouder dan 5 jaar? Dan moet uw klant betalen. 5 jaar na de afloop van de betalingstermijn verjaart de factuur. Uw klant hoeft de factuur niet meer te betalen. Bij verkoop van producten aan consumenten verjaart uw factuur na 2 jaar. Bij verkoop van diensten en reizen aan consumenten is de verjaringstermijn 5 jaar. Herinnert u uw klant voor het einde van de verjaringstermijn aan de factuur? Dan gaat de verjaringstermijn opnieuw in. Dit heet stuiten.

Betalingstermijn
De betalingstermijn is vaak afhankelijk van de branche waarin je werkt. Doorgaans is een betalingstermijn van 30 dagen goed. 

Vooruitbetaling
Veel facturen worden niet binnen de gestelde datum betaald. Bij vooruitbetaling alvorens het werk gedaan is kan men zich in ieder geval verzekeren van (een deel) van het geld.

Herinnering
Stuur wanneer een factuur niet tijdig betaald is altijd een vast aantal dagen nadat de betalingstermijn van een factuur is verstreken een herinnering. Een periode van circa vijf tot tien dagen is daarbij een goed uitgangspunt. Door het vrij snel versturen van een herinnering laat je de debiteur weten dat je serieus bent. Hij zal sneller betalen en zal ook de volgende keer geneigd zijn minder lang te wachten. Vermeld op de herinnering ook niet dat het om een “eerste herinnering” gaat. Hiermee vertel je de debiteur in feite dat er nog wel een tweede zal volgen en dat hij zich voorlopig dus niet hoeft te haasten met betalen.

Aanmaning
Heb je ook na het verstrijken van de in de herinnering genoemde termijn nog steeds niets ontvangen, dan kun je nogmaals een herinnering sturen. De kalnt bellen wil op dit moment ook nog wel eens werken. Haalt ook dit niks uit, stuur dan de schuldenaar een aanmaning. Hiermee geef je deze een laatste kans om de factuur zonder verdere kosten te voldoen.

factureren

Incasso
Betaalt de klant niet binnen de in de sommatie gestelde termijn, geef dan de vordering uit handen aan een incassobureau, deurwaarder of advocaat.

 
Bewerkt: Woensdag 11 November 2015
Gepost: Dinsdag 30 Juni 2015

Lees ook: