persbericht

Opvouwbare container bespaart flink op transportkosten

Van studieproject tot bedrijf

Post en deel ook jouw persbericht. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12465 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.
HCI 1

Door: Voxx Communicatie-adviseurs, Paul Schilperoord

Rederijen kunnen met de in- en uitklapbare zeecontainer 4FOLD van Holland Container Innovations (HCI) jaarlijks 25 procent besparen op de transportkosten van lege containers. Op de plek van één conventionele container past namelijk een pakket van vier ingeklapte containers. Met een Innovatiekrediet van het ministerie van Economische Zaken ontwikkelde HCI de 4FOLD van concept tot ISO-gecertificeerd prototype – een prachtig voorbeeld voor innovatief Nederland.


“Het grote voordeel van de 4FOLD is heel veel besparing op de transportkosten van lege containers”, zegt Simon Bosschieter, Managing Director van HCI. “De besparing hangt sterk af van de transportroute, maar bedraagt gemiddeld ongeveer 25 procent. Wereldwijd komt dat overeen met een bedrag van zo’n vijf miljard dollar. Van het containertransport over het Europese vasteland is nu veertig procent leeg. Op containerschepen is dat wereldwijd gemiddeld twintig procent, maar op een schip van Rotterdam naar China is gemiddeld een derde van de containers leeg. Dat zijn er zesduizend per schip. En wereldwijd zijn er maar liefst twintig miljoen containers.”
“Bespaar je op transport dan bespaar je ook op uitstoot. Uit studies blijkt dat er, afhankelijk van of het transport per trein, truck of schip gaat, gemiddeld vijftien procent bespaard kan worden op de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. Daarnaast zijn er in de haven veel minder handelingen nodig wanneer lege containers opgevouwen per vier stuks worden gebundeld.”

Van studieproject tot bedrijf
Bijzonder is dat het innovatieve idee voor de 4FOLD oorspronkelijk werd bedacht door vier studenten aan de TU Delft, waaronder Simon Bosschieter: “We zijn oorspronkelijk begonnen voor het studievak Turning Technology into Business. Daarin werden patenten van de universiteit die lagen te verstoffen opnieuw getoetst op hun commerciële haalbaarheid. We vonden een patent op een opvouwbare doosconstructie, die voortkwam uit een samenwerkingsproject tussen de TU Delft en het Havenbedrijf Rotterdam. Ons idee was om daar een opvouwbare container van te maken. Kort daarna stopte het vak, maar wij hebben het idee verder doorontwikkeld.” Dit leidde na hun afstuderen in 2008 tot de oprichting van HCI als spin-off onderneming van de TU Delft.

HCI 2

Innovatiekrediet
In 2009 ontving HCI ontving een Innovatiekrediet. “Het Innovatiekrediet is een directe lening vanuit het ministerie van Economische Zaken aan een ondernemer”, licht Kees van Hoeven, Adviseur Innovatiekredieten van de Rijksdienst voor Ondernemers Nederland (RVO.nl) toe. “Dit is vooral belangrijk in de fase van experimentele ontwikkeling waarin banken nog niks financieren. Wij beoordelen de aanvraag vanuit RVO.nl en nemen uiteindelijk ook het besluit om het krediet al dan niet toe te kennen. De belangrijkste toekenningscriteria zijn de goede kwantitatieve onderbouwing van de business case, de systematische ontwikkelingsaanpak en de zekerheid van de overige financiering. Het krediet wordt gefaseerd verstrekt en tussentijds zijn rapportagemomenten. Indien nodig gaan we in gesprek om de ondernemer te stimuleren of bij te stellen.”
“Het is een strenge selectie om een Innovatiekrediet te krijgen en als je ondernemingsplan niet haalbaar is dan moet je het aanpassen”, vertelt Bosschieter. “En daar heb je als ondernemer wat aan. Het helpt ook heel erg mee richting investeerders als RVO.nl serieus naar het plan heeft gekeken en erin gelooft. En belangrijk is dat het krediet zelf een derde van de prototypekosten dekte. Ik vind het persoonlijk ook heel goed dat je het kredietbedrag moet terugbetalen, want dat helpt andere ondernemers weer met opstarten.”
Naast het Innovatiekrediet maakte HCI ook gebruik van de WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk), die het betaalbaar maakt om personeel aan te nemen. Bosschieter: “Dit is een heel goed instrument. Wij zijn continu aan het ontwikkelen en de WBSO is een extra stimulans om dat ook echt goed te kunnen doen.”

HCI 3

Met twee man container opvouwen
Na de eerste prototypes uit 2009 en 2011 bouwde HCI in 2013 een derde prototype dat ISO werd gecertificeerd. De stalen 40-voetscontainer kan door twee man en een hijskraan in enkele minuten worden in- en uitgeklapt. Inklappen begint met de stalen zijwanden een voor een te ontgrendelen en met de hand plat te duwen. Daarbij vangt een veersysteem in de bodem van de container het gewicht op. Na het ontgrendelen van de eindwanden is de container met behulp van een kraan aan de dakplaat tot een plat pakket te vouwen. Uitklappen van de container gaat precies andersom, waarbij de zijwanden dankzij opgeslagen energie in het veersysteem weer makkelijk rechtop zijn te zetten.

HCI 4


“Het was een uitdaging om de stalen constructie sterk genoeg en helemaal waterdicht te krijgen”, vertelt Bosschieter. “De container moet 96 ton gewicht per hoekpunt kunnen dragen, wanneer deze onderop een stapel van negen volle containers staat. De 4FOLD is echter sterk genoeg en blijft zelfs met beschadigingen goed waterdicht. Op basis van dit prototype hebben we zes stuks laten bouwen die nu als praktijktest bij onze klanten de wereld rond varen. Begin 2015 laten we er nog twaalf stuks bij bouwen.”

De volhouder wint
In mei 2014 won HCI met 4FOLD de prestigieuze Promising Innovation in Transport Award. “Dit was heel goed om in een klap onder de aandacht te komen”, zegt Bosschieter. “De containerindustrie is een conservatieve markt, maar nu wij bewijzen dat het systeem werkt komen de reacties los. Volhouden is heel belangrijk voor innovatieve ondernemers. En rondvertellen wat je idee is. Veel ondernemers zijn bang dat hun idee wordt gestolen, maar andere mensen kunnen je juist verder op weg helpen. Ons hielp het ook om relatief vroeg een investeerder aan te trekken, zodat je geld hebt en hardere deadlines. En we hebben een soort van adviesraad met deskundigen opgesteld, zodat je niet in de valkuilen van anderen stapt.”

Wat houdt een innovatiekrediet in?
De overheid helpt innovatieve bedrijven in verschillende stadia verder. Voor het Innovatiekrediet komen ondernemers in aanmerking die een financiering zoeken voor risicovolle, innovatieve technische of klinische ontwikkelingsprojecten. Het ministerie van Economische Zaken verstrekt de lening direct aan de ondernemer. De omvang bedraagt 25 tot 50% van de totale projectkosten. Binnen enkele jaren moet het project leiden tot nieuwe producten of diensten. De lening wordt gedragen door het InnovatiefondsMKB+. Dit fonds van het ministerie van Economische Zaken kent een revolverend karakter. Dat betekent dat het geld dat je als ondernemer leent en terugbetaalt, opnieuw in het fonds terechtkomt en dus opnieuw wordt benut.

Databank Octrooilicenties om octrooihandel te bevorderen
Octrooihouders die hun octrooi niet zelf kunnen of willen exploiteren, kunnen voortaan terecht bij de Databank Octrooilicenties. De databank brengt octrooihouders in contact met ondernemers die de uitvinding wel naar de markt kunnen brengen. De Databank Octrooilicenties is ontwikkeld  door Octrooicentrum Nederland, onderdeel van RVO.nl. Het ministerie van Economische Zaken wil hiermee stimuleren dat ontwikkelde kennis beter zijn weg vindt naar de markt. Met als doel versterking van de innovatiekracht van bestaande bedrijven en nieuwe bedrijvigheid. Octrooihouders kunnen hun gratis in de databank laten opnemen door een verklaring licentiebereidheid in te dienen bij Octrooicentrum Nederland. De databank wordt dagelijks geactualiseerd en bevat octrooien die van kracht zijn op Nederlands grondgebied en beschikbaar zijn voor licenties.

Klik op onderstaande link voor meer informatie.

Bron & informatie:
RVO
Bewerkt: Woensdag 10 Juni 2015
Gepost: Maandag 15 December 2014