persbericht

Sharing moet, de planeet raakt op

Gestart met subsidie van RVO

Post en deel ook jouw persbericht. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12475 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.
snappcar

Door Mirjam van der Ploeg, in opdracht van RVO

Auto’s huren van buren, vrienden of onbekenden. Het kan via SnappCar, de Airbnb voor auto’s. Het bedrijf startte in 2011, heeft inmiddels 55.000 deelnemers, 10.000 deelauto’s en wil nu Europa veroveren. En dan te bedenken dat het begon met een goed idee en een lening van… de overheid.

1 goed idee
‘Ik kwam op het idee toen ik Airbnb gebruikte,’ vertelt Victor van Tol, een van de twee oprichters van SnappCar. ‘De sharing industrie was in opkomst en ik wilde als ondernemer iets doen voor een duurzamere wereld. Hyperconsumptie werkt niet, de planeet raakt op. Toen dacht ik: waarom geen auto’s delen? Die staan 23 uur per dag stil, terwijl ze behoorlijk duur zijn. En juist in Nederland zijn er relatief veel auto’s: 8 miljoen! Maar een goed idee is niet genoeg. Je hebt startkapitaal nodig en kennis nodig over het ondernemerschap.’

+ gratis kennis via UtrechtInc.
Daarom klopte SnappCar aan bij Utrecht Inc, dat start ups op weg helpt met goedkope kantoorruimte, leningen en kennis. Victor: ‘Utrecht Inc heeft een gebouw op het terrein van de Universiteit van Utrecht, waar zo’n 25 start ups in zitten. Het is goedkope huisvesting en je kunt er kennis opdoen. Elke ondernemer loopt immers tegen dezelfde uitdagingen aan: subsidie, belasting, website, arbeidsrecht, enzovoorts. UtrechtInc verzorgde informatieve sessies, allemaal gratis. Dat scheelt enorm, want externen inhuren is duur. Het was in de beginfase ontzettend nuttig.’

sleutel

+ plus een lening van € 50.000
Voor het startkapitaal hebben Victor en medeoprichter Pascal Ontijd hun eigen spaarpot omgegooid en aangevuld met € 50.000 uit het Rabo Pre-seed Fund van UtrechtInc. Victor: ‘Dit hebben we in het eerste jaar geïnvesteerd. Die lening moeten we natuurlijk wel terugbetalen, het is helaas geen subsidie. Maar verder doen we alles op eigen kracht. We hebben nieuwe investeerders gevonden via crowdfunding en hebben ook informal investors. Voor onze uitbreiding naar Europese steden hebben we drie miljoen nodig, hiervan hebben we al één miljoen binnen. UtrechtInc. zijn we dus ontgroeid: we hebben ons eigen kantoor en 15 werknemers. Ons ultieme doel: in 2018 250.000 deelauto’s in heel Europa.’

Goede start, met dank aan de overheid…
Start ups die uitgroeien tot een internationale onderneming, zo ziet Thomas van Vliet het ’t liefst. Hij is een van de bedenkers van het Valorisatieprogramma . Dit programma heeft een budget van 63 miljoen euro om samenwerking tussen start ups en kennisinstellingen te financieren, waaronder Utrecht VC dat Utrecht Inc oprichtte. Tot nu zijn 63 Rabo Pre-seed leningen verstrekt. Thomas: ‘Ik zie SnappCar als output van beleid: wij hebben de mogelijkheid gecreëerd om risicovolle leningen te geven via het Pre-seed fonds. Heel goed om te zien dat dit effect heeften onze beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd. UtrechtInc heeft 144 bedrijven ondersteund, daarvan zitten er 30 nog in huis en zijn 55 uitgestroomd en succesvol: ze waren in 2013 goed voor €27 miljoen omzet en 470 banen.’

… en het prestigieuze MIT
Het gaat er volgens Thomas om dat kennisinstellingen hun kennis delen met ondernemers. ‘Zo werkt het prestigieuze MIT ook, daar hebben we het een beetje van afgekeken. Mede dankzij beleid zie je steeds meer kenniswerkplaatsen ontstaan. Zoals de startup-campus in de science tower in Rotterdam. Daar kun je als ondernemer binnenlopen, laptop mee, koffie van de Starbucks en aan de slag. Je zit in hetzelfde gebouw als In Holland, Hogeschool Rotterdam, mbo-school Zadkine en de Erasmus Universiteit. Die laatste staat wereldwijd nota bene bovenaan op het gebied van onderzoek naar ondernemerschap. Rondom de universiteiten en hogescholen zoals in Delft, Amsterdam, Twente, Eindhoven en Wageningen zie je dat de eerste stap is gezet richting een innovatief Nederland. Maar het vergt een lange adem van minstens 20 jaar. En nog veel meer startups als SnappCar.’

snappcar

Tips voor start ups

Wat subsidieert het Valorisatieprogramma precies?
Met een budget van €63 miljoen zijn 12 consortia ondersteund bij ondernemerschapsonderwijs en kennisvalorisatie. Onderdeel daarvan is het verstrekken van pre-seed en proof-of-concept leningen. Zoals de de Rabo Pre-seed lening van de Universiteit Utrecht en de Rabobank.

Kan ik nog gebruikmaken van het Valorisatieprogramma?
Nee, RVO.nl kent geen subsidies meer toe, maar:
- Misschien kom je in aanmerking voor Vroegefasefinanciering?
- Of meld je aan voor de nieuwsbrief over innovatief ondernemen.
- Of neem voor meer informatie over financiering contact op met een kennisinstelling uit de regio.

 

Bewerkt: Woensdag 10 Juni 2015
Gepost: Dinsdag 11 November 2014