tutorial

Uw huisstijl, uw identiteit

Over vormgeving en bedrijfspresentatie

Post en deel ook jouw tutorial. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12080 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.
huisstijl

Uw bedrijfspresentatie in de vorm van een bedachte indentiteit die tot uiting in items als een logo, visitekaartje, briefpapier, webpagina etc. noemen we een huisstijl, in het engels ook wel corporate identity genoemd.

Waar moet ik op letten bij het laten ontwerpen van mijn huisstijl?
Natuurlijk is uw bedrijf het beste bedrijf binnen uw vakgebied. Maar weten uw toekomstig klanten dat ook? De kwaliteit van uw bedrijf uit zich door het bieden van een goede dienst of product en het leveren van gedegen service hierop. Maar voordat het zover is dient u de klant binnen te halen. Een goede eerste indruk is hierbij zeer belangrijk. Dit kan zijn in de vorm van persoonlijk contact, maar ook in de vorm van uw visitekaartje of briefpapier. Zeker bij het doen van een mailing is het van belang dat uw drukwerk er goed uit ziet. Een eerste indruk telt immers voor twee en onderscheidt de professional van de amateur. Een aantal zaken zijn hierbij van belang voor het ontwikkelen van u presentatiemateriaal.

Marketing
Een huisstijl is een onderdeel van uw marketingstrategie. In deze strategie bepaald u wie uw klanten zijn en waar deze klant behoefte aan heeft. Ook is het van belang te weten wie uw concurrenten zijn en hoe deze concurrenten zich presenteren. Door dergelijk onderzoek te plegen wordt duidelijk welke strategie u dient te hebben om klanten te werven en welke indentiteit u zich aan moet meten om de doelgroep aan te spreken.

Indentiteit
Bij het laten ontwikkelen van een huisstijl wordt de bedrijfsvoering van een bedrijf vertaald in beeldmiddelen als kleur, lettergebruik en vorm. Deze elementen worden doorgevoerd in alle huisstijl-items items als een logo, visitekaartje of een website. Hierbij is het van belang dat het bedrijf of de ondernemer zich thuis voelt bij zijn of haar huisstijl. Een goed gevoel over de huisstijl gaat gepaard met een goed gevoel over de eigen bedrijfsvoering!

Bron & informatie:
Venture Media Amsterdam
Bewerkt: Woensdag 11 November 2015
Gepost: Maandag 19 Oktober 2009