starter van de maand

Martin Hazeleger

Post en deel ook jouw starter van de maand. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12250 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.
Martin Hazeleger

Ik ben Martin Hazeleger, 28 jaren jong en accountant bij mijn eigen accountantskantoor met de naam Hazeleger Accountant & Adviseur.

Accountants wordt vaak getypeerd als saai, grijze muizen, altijd met cijfers bezig enz. Als accountant ben je de sparring-partner van de ondernemer in vrijwel alle facetten die bij een onderneming spelen. Van financieringsaanvraag bij de bank tot het aannemen en behouden van personeel. Een prachtig vak waarin je met veel verschillende mensen in contact komt.

Waarom een eigen onderneming?
Al een lange tijd wilde ik mijn eigen accountantskantoor starten. Om dit te mogen doen is het verplicht om zowel de theoretische als de praktijkopleiding accountancy afgerond te hebben. Na vijf jaar bij één van de Big Four kantoren gewerkt te hebben en de complete opleiding afgerond te hebben, ben ik nog twee jaar bij een middelgroot accountantskantoor gaan werken om ook daar in de keuken te kijken. Met deze ervaring heb ik sinds 1 januari 2012 mijn eigen accountantskantoor opgestart.

Het zelfstandig kunnen beslissen en het kunnen werken op mijn eigen manier waren twee redenen om voor mezelf te starten. De start Bij de start heb ik niet veel problemen ondervonden. Door mijn werkzaamheden heb ik al veel ondernemers begeleid bij de start van hun onderneming of bij diverse financieringsaanvragen. Ik wist waar ik op moest letten en wat ik moest regelen.

Een goede voorbereiding is hierbij het halve werk.
Ik ben begonnen met één klant en daar zijn inmiddels al een behoorlijk aantal klanten bijgekomen. Veelal via mond-op-mond reclame, de beste reclame die er is. Mijn werkwijze met vaste prijsafspraken valt in de smaak bij de klanten en dit levert vanzelf nieuwe klanten op als je je werk goed doet.

Werkwijze
De meest gehoorde klachten over accountants, zijn;
• Hoge uurtarieven en voor ieder telefoontje volgt een factuur;
• De kosten verschillen nogal per jaar voor dezelfde werkzaamheden;
• Ik spreek mijn accountant te weinig, hij is niet betrokken bij mijn onderneming.

Ik denk dat het één met het ander te maken heeft. Doordat ieder telefoontje op een factuur komt te staan schrikt dit de klant af om contact op te nemen met zijn accountant. Hierdoor vindt er minder contact plaats en is de accountant niet volledig op de hoogte van wat er speelt bij de klant. Om deze spiraal te doorbreken werk ik met vaste prijsafspraken voor de standaard werkzaamheden die periodiek terugkomen (jaarrekening, aangifte omzetbelasting, aangifte inkomstenbelasting enz.). Extra werkzaamheden en vragen die snel beantwoord of uitgevoerd kunnen worden, zullen niet gefactureerd worden.

Toekomstvisie
Over vijf jaar heb ik een kantoor heb met maximaal tien medewerkers. Wanneer het kantoor groter wordt dan tien medewerkers, ontstaat er een minder persoonlijke sfeer, dit wil ik niet. Ik streef een open en informele sfeer na met mijn klanten.

Tips voor starters
Zorg dat je met volle overgave je werk doet en dat de mensen om je heen achter je staan en je de ruimte geven om vol te gaan voor je onderneming. Zie de administratie als een stuurmiddel en zorg dat het goed op orde is. Gebruik niet alleen je eigen netwerk, maar ook dat van klanten / leveranciers door bijvoorbeeld in hun nieuwsbrief te adverteren.

Bron & informatie:
Martin Hazeleger
Bewerkt: Zondag 21 Juni 2015
Gepost: Donderdag 01 Maart 2012