Het platform dat inspireert, informeert en adviseert

Zakelijke dienstverlening groeit met 3,7 procent

De zakelijke dienstverlening in Nederland liet in het tweede kwartaal van 2025 een omzetgroei zien van 3,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Voor ondernemers in deze brede sector, van IT tot advocatuur en van schoonmaak tot reclame – geeft dit inzicht in waar kansen liggen én waar je rekening mee moet houden.

Leestijd: 6 minuten

statistieken
Waar komt de groei vandaan?

Niet alle branches groeien even hard. De reisbranche springt er duidelijk uit met een omzetstijging van maar liefst 14,1 procent. Ook de rechtskundige dienstverlening, zoals advocaten- en notariskantoren, noteerde een sterke groei van 7,4 procent. Daarnaast groeiden accountancy, architecten en ingenieurs met percentages rond de 4 à 5 procent.

Als ondernemer komt er veel op je af. Fijn om te weten dat je ook deze adviseur direct een vraag kunt stellen. Bezoek de pagina en post vrijblijvend je bericht!

Harry Norder adviseur startende ondernemers
Harry Norder

Ontdek waar je écht goed in bent en maak er werk van! Als jouw sparringpartner, motivator en Virtual Assistant sta ik klaar om jouw persoonlijke...

Voor IT-dienstverleners was de groei bescheidener: 4,4 procent. Dat is de laagste stijging sinds 2021. In de reclamebranche was er juist een kleine opleving: na een krimp in het eerste kwartaal, stond er nu weer een lichte plus van 1,4 procent.

De enige sector die achterbleef was de uitzendbranche, met een omzetdaling van 0,3 procent. Hoewel dat nog steeds een min is, was het wel een verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal, toen de krimp groter was.

Dienstenprijzen stijgen mee

Naast omzet speelt ook prijsontwikkeling een rol. In bijna alle branches waren de prijzen voor diensten hoger dan een jaar eerder. Voor IT-diensten lag het prijsniveau 3,2 procent hoger. Rechtskundige diensten stegen zelfs met 4,9 procent in prijs, waarbij notarisdiensten uitschoten met een stijging van 7,0 procent. Vooral het opstellen van hypotheekakten en andere vastgoedgerelateerde documenten werd fors duurder (+8,4 procent).

Opvallend genoeg liet alleen het reclamewezen een lichte prijsdaling zien (-0,3 procent), voor het eerst sinds de start van de metingen.

Wat betekent dit voor startende ondernemers?

Voor jou als startende ondernemer is het belangrijk om deze cijfers te vertalen naar je eigen praktijk:

  • Kansen in groeiende markten: sectoren als reizen, juridische dienstverlening en schoonmaak groeien stevig. Overweeg of jouw diensten of samenwerkingen daarbij kunnen aansluiten.
  • Prijsstijgingen meenemen in je strategie: hogere tarieven in veel branches laten zien dat de markt prijsstijgingen accepteert. Dit kan ook ruimte bieden om jouw eigen tarieven marktconform te verhogen.
  • Let op de druk in IT en reclame: groei in IT vlakt af en prijzen stijgen beperkt. Voor reclame is er juist prijsdruk. Als starter betekent dit dat je extra moet letten op onderscheid en waardecreatie.
  • Uitzendbranche blijft uitdagend: ondernemers die actief zijn in flexwerk of detachering merken dat de vraag nog altijd lager is. Daar is het slim om in te zetten op niches of aanvullende diensten.

De zakelijke dienstverlening als geheel groeit, maar de verschillen per sector zijn groot. De cijfers laten zien dat vooral sectoren die inspelen op actuele trends en behoeften, zoals mobiliteit, juridisch advies en verduurzaming, meer ruimte hebben. Voor jou als starter is het daarom essentieel om goed te kijken waar de kansen liggen en je strategie daarop aan te passen.

Bron en meer informatie: omzet-zakelijke-dienstverlening-3-7-procent-hoger-in-tweede-kwartaal" target="_blank" rel="noreferrer noopener">CBS.

Word ook lid van de community!

Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!

De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.

Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!

Scroll naar boven