Dagelijks nieuws, tutorials en advies...

Hittegolf in Nederland: Slecht of juist goed voor jouw bedrijf?

Zodra de temperatuur in Nederland stijgt naar tropische waarden, verandert niet alleen het weerbeeld. Ook het gedrag van klanten verandert. Voor sommige ondernemers is dat goed nieuws, voor anderen juist niet.

Leestijd: ongeveer 6 minuten

Hittegolf en ondernemer
Hittegolven beïnvloeden klantgedrag

Tijdens een hittegolf gaan mensen anders om met hun tijd, geld en energie. Ze blijven vaker binnen, vermijden drukke plekken en hebben andere behoeften dan normaal. Dat betekent dat sommige producten of diensten plotseling veel aantrekkelijker worden, terwijl andere juist minder in trek zijn.

Nog vragen?

Als ondernemer komt er veel op je af. Fijn om te weten dat vandaag deze adviseurs voor je klaar staan. Even vrijblijvend contact opnemen helpt je direct verder!

Voor jou als startende ondernemer is het goed om te weten hoe het weer invloed kan hebben op jouw businessmodel, voorraad, marketing en klantcontact. Als je slim inspeelt op het seizoen, kun je kansen benutten of op tijd bijsturen.

Bedrijven die profiteren van tropisch weer

Laten we beginnen met de verrassende winnaars tijdens een hittegolf. Behalve de horeca, ijszaken en strandtenten zijn er ook minder voor de hand liggende sectoren die profiteren van warm zomerweer.

Zonnepanelenleveranciers en installateurs zien vaak een piek in aanvragen bij langdurig zonnig weer. Niet alleen vanwege directe opbrengst, maar ook omdat mensen zich dan bewuster worden van de zon als energiebron. Duurzame producten zijn in deze periode extra zichtbaar én aantrekkelijk.

Ook verhuurders van airco’s, ventilatoren en mobiele koelsystemen kunnen nauwelijks aan de vraag voldoen bij een hittegolf. Zeker bij bedrijven, scholen of zorginstellingen zonder vaste installatie ontstaat dan acuut behoefte aan verkoeling.

Daarnaast doen tuinbedrijven en verkopers van o.a. parasols en tuindouches goede zaken. Mensen investeren in hun buitenruimte, zeker als een vakantie ver weg niet aantrekkelijk lijkt. En vergeet de bouwmarkten en doe-het-zelfzaken niet: daar zie je een stijging in de verkoop van zomerproducten zoals tuinslangen, buitenverlichting en zonwering.

Voor kledingmerken met luchtige of sportieve collecties, zonnebrillenmerken of verkoelende huidverzorgingsproducten is een hittegolf ook een kans. Goede marketing in combinatie met snelle levering kan zorgen voor een boost in omzet.

Bedrijven die juist klanten mislopen

Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers. Hittegolven kunnen zorgen voor stilstand, vooral in sectoren waar het binnen druk, warm of fysiek zwaar werk is. Klanten kiezen er dan vaak voor om even te wachten.

Denk bijvoorbeeld aan fitnesscentra en indoor sportaanbieders. Als het buiten 30 graden is, hebben mensen weinig zin om zich nog extra in het zweet te werken in een warme zaal. Groepslessen worden afgezegd, abonnementen minder gebruikt.

Ook kappers, schoonheidssalons en massagesalons zien soms een terugval in afspraken bij extreme hitte. Klanten stellen afspraken uit of komen niet opdagen, zeker als de salon zelf geen verkoeling heeft.

Boekwinkels, galerieën en andere kleine culturele locaties merken ook een verschil. Bij zomerse drukte trekken mensen eerder naar buiten dan naar een expositie of lezing binnen.

Voor online aanbieders van niet-zomerse producten – zoals boeken, kantoorartikelen, cursussen of interieurproducten – kan de zomerperiode tegenvallen. De aandacht van consumenten ligt bij buitenactiviteiten, niet bij lange termijn aankopen of indoor upgrades.

En wat dacht je van cateraars voor zakelijke events of vergaderlocaties? Zodra het buiten heet wordt, worden bijeenkomsten vaak verplaatst of afgezegd. Bedrijven kiezen dan liever voor korte online meetings of schuiven afspraken door naar september.

Wat kun jij hiermee als ondernemer?

Als jouw bedrijf juist profiteert van zomerweer, zorg dan dat je daar op voorbereid bent. Denk aan extra voorraad, meer online zichtbaarheid en snelle leveropties. Speel met je communicatie in op het moment: gebruik zomerthema’s en deel tips die passen bij de hitte.

Heb je juist last van terugval bij tropisch weer, dan kun je nog steeds slim inspelen op de situatie. Denk aan hittekorting, aangepaste openingstijden of buitenservice. Bied bijvoorbeeld verkoeling of verfrissing aan voor klanten die toch komen, of verplaats je activiteit tijdelijk naar buiten of online.

Ook goed om te overwegen: werk vooruit in koelere maanden, bouw een buffer op voor dalmomenten en onderzoek of je tijdelijk extra omzet kunt halen uit een zomers nevenproduct.

Denk strategisch vooruit

Het klimaat verandert, en hittegolven komen steeds vaker voor in Nederland. Als startende ondernemer is het dus slim om je hierop voor te bereiden. Kijk niet alleen naar de korte termijn, maar bedenk ook: past mijn aanbod bij het weer van de toekomst?

Wil je bijvoorbeeld een fysieke ruimte starten, zorg dan voor goede ventilatie of airco. Werk je in een branche die zwaar leunt op binnenlocaties? Overweeg dan om ook iets voor buiten of voor thuis te ontwikkelen. De meest toekomstbestendige bedrijven zijn flexibel, en denken met het seizoen mee.

Word ook lid van de community!

Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!

De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.

Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!

Scroll naar boven