Ik ben Joyce de Bruin, eigenaar van Knooppunt Communicatie, een marketing- en communicatiebedrijf. Vanuit Bolsward help ik ondernemers om zichtbaarder en effectiever te worden in hun marketing en communicatie.
Leestijd: 6 minuten.
Na mijn studie in Zwolle ben ik teruggekeerd naar mijn geboorteplaats, waar ik inmiddels een breed scala aan diensten aanbied: van het ontwerpen en bouwen van websites tot het creëren en beheren van social media content en het verzorgen van promotiemateriaal zoals flyers en visitekaartjes. Mijn doel is om ondernemers te ontzorgen, zodat zij zich kunnen richten op hun eigen passie.
Mijn start als ondernemer
Ik begon naast mijn baan bij een landelijke maaltijdservice, waar ik werkte als contentmarketeer. Aanvankelijk deed ik kleine projecten voor vrienden en kennissen, zoals de snackbar waar ik vroeger werkte. Toen ik later de kans kreeg om meer werk te doen voor een jeugdzorgorganisatie in Friesland, groeide mijn enthousiasme om dit fulltime te gaan doen. Toch voelde die stap enorm groot.
De doorslag kwam toen mijn vriend en ik besloten om samen te gaan wonen, en we uiteindelijk een woning vonden in Bolsward. Een nieuwe baan zoeken of volledig voor mezelf beginnen werd de vraag. Ik koos voor het laatste: een eigen huisstijl ontwikkelen, website bouwen en klanten zoeken. De uitdaging bleek lastiger dan verwacht, maar het was ontzettend leuk. Nu, ondanks de stress die erbij komt kijken, weet ik dat het ondernemerschap beter bij mij past.
Fulltime ondernemer, met de volle focus
Ik ben nu volledig gefocust op mijn onderneming en heb ervoor gekozen om mijn bedrijf fulltime op te bouwen. De stabiliteit van een parttimebaan lonkte even, maar ik besefte al snel dat ik me moest concentreren op mijn eigen onderneming.
Hulp van mijn netwerk
Bij het opstarten was het bedenken van een goede bedrijfsnaam een uitdaging. Gelukkig kreeg ik creatieve hulp van mijn vriend, die me hielp met de naam Knooppunt Communicatie. Mijn moeder, die boekhoudster is, leert me alles over de financiële kant van ondernemen, en met mijn ouders als zelfstandige ondernemers heb ik altijd iemand om mijn vragen aan te stellen.
Mijn aanpak zonder ondernemingsplan
Hoewel ik voor mijn klanten altijd heel gestructureerd te werk ga, werk ik voor mezelf een stuk minder strak. Er zijn altijd zaken die ik als eerste voor mijn klanten regel, zoals visitekaartjes, maar voor mezelf ontbreekt dat vaak nog. Toch neem ik de nodige stappen, en alles valt vroeg of laat wel op zijn plaats.
Financieel starten zonder investeringen
Ik had het geluk dat ik geen grote uitgaven hoefde te doen bij het starten van mijn bedrijf. Met een goede laptop en de juiste software kon ik aan de slag zonder extra financiering.
Hoe ik mijn klanten vind
Mijn netwerk heeft me in eerste instantie veel klanten opgeleverd. Ik ben lid van de ondernemersvereniging van Bolsward en maak gebruik van Facebookgroepen. Momenteel ligt de uitdaging meer bij het overtuigen van ondernemers van het belang van marketing. In de toekomst wil ik blogs gaan plaatsen op mijn website om het belang van (online) representatie toe te lichten. Zo wil ik ondernemers laten zien waarom investeren in goede marketing belangrijk is.
Mijn eerste ervaringen
De vrijheid van het ondernemerschap is voor mij een verademing. Vaste kantoortijden drukten zwaar op mij, en ik voelde me vaak tegen een burn-out aan zitten. Nu heb ik de flexibiliteit om mijn eigen tijd in te delen, wat mijn werkplezier en productiviteit enorm ten goede komt.
Het vinden van klanten is wel uitdagender dan verwacht. Veel ondernemers zien marketing als een investering die niet direct iets oplevert, en het kost vaak tijd om hen hiervan te overtuigen. Bovendien vind ik het lastig om mezelf overtuigend te presenteren en moet ik leren om klanten te laten zien dat ik hen écht kan helpen.
Mijn toekomst over vijf jaar
Over vijf jaar zie ik mijn bedrijf als een stabiele partner voor mijn klanten. Ik wil dat ondernemers bij me aankloppen voor al hun promotiebehoeften en dat ze het gevoel hebben dat ze er geen omkijken naar hebben. Ook zou ik graag mijn website ontwikkelen tot een kennisbank met blogs en artikelen, zodat ondernemers zelf ook iets kunnen leren zonder dat ze direct voor advies hoeven te betalen.
Mijn tip voor andere starters
Mijn marketingtip voor andere starters: ken je doelgroep en neem de tijd om deze goed in kaart te brengen. Hoe beter je je klanten begrijpt, hoe gerichter je ze kunt aanspreken. Blijf jezelf afvragen: “Doe ik dit voor mijn klant of voor mezelf?” Dat zorgt voor een betere aansluiting bij hun wensen en bouwt vertrouwen op.
Contact
Email: joyce@knooppunt-communicatie.nlWebsite: knooppunt-communicatie.nl
LinkedIn: Linkedin.com/in/joyce-de-bruin-/
Ook Starter van de Maand worden?
Wil je ook een maand lang prominent met jouw bedrijf op onze website en op onze socials staan? Ben je korter dan 5 jaar bezig met je eigen bedrijf? Meld je dan aan voor de rubriek Starter van de Maand. Kijk hier voor meer informatie.
Word ook lid van de community!
Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!
De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.
Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!