
Uitingen op social media leiden regelmatig tot arbeidsgeschillen, ontslag en zelfs rechtszaken. Presentatrice Raisa Blommestijn stopt bij Ongehoord Nederland (ON!)omdat haar gevraagd was “per direct te stoppen met X en het geven van haar mening via eigen sociale mediakanalen. In hoeverre mag een werkgever zich bemoeien met wat zijn personeel op sociale media uitspookt?
De belangrijkste misvatting is dat werknemers denken dat ze alles op social media kunnen plaatsen en dat een werkgever zich daar niet mee mag bemoeien, omdat het een privékwestie is. Privé is het uitgangspunt, maar dat is zeker niet onbegrensd.

Als ondernemer komt er veel op je af. Fijn om te weten dat je ook deze adviseur direct een vraag kunt stellen. Bezoek de pagina en post vrijblijvend je bericht!
Jan Heida
Ik help ondernemers om grip te krijgen op hun financiën, investeringen goed voor te bereiden en zakelijke kansen optimaal te benutten met onafhankelijk financieel advies....
Negatieve gevolgen door omstreden bericht
Als er een link kan worden gelegd tussen de werknemer die een omstreden bericht plaatst en zijn werkgever, kan dat negatieve gevolgen hebben voor die werkgever. Het bedrijf kan bijvoorbeeld vragen of klachten krijgen van andere medewerkers of klanten. Dan kan een werkgever belang hebben om te zeggen: dit gaat te ver, dit moet stoppen. Kortom, een werkgever heeft niks te zeggen over het social mediagedrag van het personeel, tenzij het de werkverhouding of het bedrijf schaadt.
Klanten die weglopen
Als een bericht jouw bedrijf schade toebrengt, bijvoorbeeld omdat klanten klagen of zelfs weglopen, kan dat tot verregaande maatregelen leiden. Dan valt het niet uit te sluiten dat je als werkgever zegt dat diegene hiermee moet stoppen of een bericht moet verwijderen vanwege negatieve gevolgen.
📌 Interessante links
Baan kwijt door social mediapost
In het uiterste geval kan een post leiden tot ontslag. Als een werknemer de post niet wil verwijderen en je kunt als werkgever aantonen dat het voor schade zorgt, kan dat een reden zijn voor ontslag. Maar dan moet een werkgever die negatieve gevolgen wel goed onderbouwen. Bijvoorbeeld met berichten van verontruste klanten of medewerkers. Als de werknemer z’n kont tegen de krib gooit en doorgaat met hetzelfde gedrag, dan is het niet uit te sluiten dat het de werknemer z’n baan kost.
Goed social mediaprotocol kan conflicten voorkomen
Een goed opgesteld social mediaprotocol kan conflicten voorkomen omdat werknemers precies weten waar ze aan toe zijn. In het protocol stel je kaders op voor de werknemers, waarbinnen zij zich kunnen bewegen. Je moet duidelijk formuleren wat werknemers wel en niet mogen doen en zeggen op sociale netwerken. Op deze manier worden onwenselijke berichten die verband houden met de onderneming tot een minimum beperkt.
Bron: ANP, DAS
Gerelateerde berichten- Verplichte AOV voor ondernemers: betaalbaarder maar nog wel veel vragen
- Zakelijke dienstverlening groeit met 3,7 procent
- SLIM-regeling september 2025: kans om te investeren in leren en ontwikkelen
- Starterspakket.nl officieel gelanceerd: kies producten die jou helpen ondernemen
- Internationaal ondernemen met Amerika: nog wel aantrekkelijk voor starters?
- Groeiende vraag naar kleine en betaalbare bedrijfsruimte
- Tweedehands kledingwinkels in opmars; met name vrouwen kiezen voor deze branche
- Vooraankondiging: Nieuw platform Starterspakket.nl lanceert op 1 september
- Zeeland als merk: kansen voor ondernemers in de provincie
- Subsidie voor verduurzaming en innovatie in Friesland
Terug naar start
Word ook lid van de community!
Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!
De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.
Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!