Dagelijks nieuws, tutorials en advies...

Winkeliers in Drenthe bedenken ‘Crazy Friday’ na tegenvallende koopavonden

Koopavonden zijn al jarenlang een vast onderdeel van het winkelbeeld in Nederland. Waar het vroeger een populaire gelegenheid was om na werktijd nog even te winkelen, merken ondernemers dat de animo de laatste jaren flink is afgenomen. In Drenthe wordt echter een poging gedaan om de koopavond weer aantrekkelijk te maken voor bezoekers en winkeliers.

Leestijd: 4 minuten.

regio Drenthe startende ondernemers

Afname van koopavondbezoek

Uit een rondgang langs de grootste winkelsteden in Drenthe blijkt dat niet alle winkeliers nog meedoen aan de koopavond. De vraag rijst dan ook of deze avonden nog wel bestaansrecht hebben. Binnen ondernemersclubs wordt deze discussie regelmatig gevoerd, maar voorlopig is er nog geen sprake van het volledig afschaffen van koopavonden.

Nog vragen?

Als ondernemer komt er veel op je af. Stel vrijblijvend je vraag aan onze adviseurs. Even een vraag stellen helpt je direct verder. Ondernemen doe je samen!

Meppel zet in op vernieuwing

In Meppel heeft de handelsvereniging het initiatief genomen om de koopavonden nieuw leven in te blazen. Volgens voorzitter Marcel Arp is dit een laatste poging om de koopavond voor Meppel te behouden. Winkeliers en horecaondernemers werken samen om het winkelgebied op vrijdagavonden aantrekkelijker te maken. Dit doen ze onder andere met themadagen, waarbij bezoekers worden aangemoedigd om langer in de stad te blijven. Zo kunnen ze een hapje eten en daarna nog even winkelen.

Een van de initiatieven is Crazy Friday, waarbij elke vrijdag een specifiek thema wordt gekoppeld aan de koopavond. De eerste editie werd gecombineerd met een voorjaarsmarkt en bleek een succes. Ondernemers hopen dat deze aanpak ervoor zorgt dat meer mensen de koopavond weer gaan waarderen.

Vergelijkbare initiatieven in andere steden

Niet alleen in Meppel wordt nagedacht over manieren om de koopavond aantrekkelijker te maken. Ook in Coevorden wordt gesproken over evenementen en muzikale omlijsting om bezoekers te trekken. Toch blijft het een uitdaging, vooral voor kleinere winkels die gerund worden door zelfstandige ondernemers. Zij moeten de afweging maken tussen de kosten van een koopavond en de tijd die ze liever met hun gezin doorbrengen.

In Assen en Hoogeveen zien ondernemers vergelijkbare problemen. Sinds de coronapandemie is de animo voor koopavonden afgenomen, en niet alle winkeliers doen nog mee. Toch zijn er ondernemers die de koopavond als een positieve kans zien en willen blijven investeren in het concept.

Toekomst van koopavonden

Hoewel de koopavond onder druk staat, laten initiatieven zoals die in Meppel zien dat er nog steeds mogelijkheden zijn om het concept te vernieuwen. Door samen te werken en creatieve oplossingen te bedenken, kunnen ondernemers proberen het tij te keren. Of deze inspanningen voldoende zullen zijn om de koopavond te behouden, zal de komende maanden moeten blijken.

Word ook lid van de community!

Word nu lid en post je commentaar of vraag over dit artikel!

De StartendeOndernemers.nl Facebook community is er voor jou! Meer dan 6000 leden gingen je voor.

Geen Facebook? Geen probleem! In onze nieuwe groep op Linkedin kan je ook terecht!

Scroll naar boven