blog

Column Aloy van Woudenberg

interessante link

Post en deel ook jouw blog. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12477 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

We zijn er weerBeste starter, Het heeft even geduurd, maar ik ben er weer. Een fantastische vakantie gehad in Wit-Rusland, beter bekend als Belarus. De sporen van het communisme zijn nog altijd aanwezig, slechte wegen op het platteland, grauwe flats, maar een vriendelijke bevolking. Ik had het geluk te mogen verblijven bij families op het platteland. Sober, maar aan eten en drinken kom je niets te kort. Winkels zijn er weinig, je dagelijkse dingen haal je op de markt. Honderden kleine kraampjes met van alles en nog wat, bemand door kleine zelfstandigen die proberen een boterham te verdienen.Als je het vergelijkt met onze westerse wereld, dan snap ik niet dat sommigen hier nog klagen. Om een idee te geven; het gemiddelde inkomen bedraagt 500.000 wit Russische roebels, omgerekend ca. 200 euro per maand. Als je dan hoort dat men aan huisvesting ca 40% kwijt is en de dagelijkse levensbehoeften onbetaalbaar zijn, blijft er niet zoveel over voor leuke dingen. Een nieuwe computer kost omgerekend ca. 1000 euro. Eigenlijk is alles wat ingevoerd moet worden erg duur.Het was een hele onderneming, zeker aan de grens, maar het was de moeite waard. Probleem is wel dat bijna niemand Engels of Duits spreekt. Heb je plannen om in Russisch sprekende landen iets te ondernemen, zorg dan in ieder geval voor een tolk. Ik had het geluk er een bij me te hebben, wil jij dat ook, neem dan even contact met mij op. Maar nu even terug naar de titel van deze column. “We zijn er weer”, Ik bedoelde hiermee ook: “de economie trekt weer aan, dus we gaan er weer tegenaan. Wat zien we; het wordt drukker, kunnen het werk moeilijk alleen aan en gaan weer personeel aannemen.En daar ligt nou net de fout. Beter kun je collega ZZP’er aantrekken. Is de klus geklaard? Dan is het einde opdracht en heb je niets te maken met opzegtermijnen etc.Leg alles natuurlijk wel goed vast, ook al ken je de collega nog zo goed, als het op papier staat wat jullie zijn overeengekomen zullen er vrijwel nooit meningsverschillen ontstaan. Wil je toch zo graag zelf personeel in dienst nemen, maak dan in ieder geval een berekening van het aantal declarabele uren dat je voor de nieuwe medewerker kunt schrijven. In plaats van iemand zelf in dienst nemen, kun je ook kiezen voor een payroll-constructie. Je doet zelf de werving en selectie van de medewerker, maar alle arbeidsrechtelijke risico,s neem het payroll-bureau van je over. Natuurlijk het kost wel iets meer, maar je hebt ook geen risico,s als iemand ziek wordt. Stel toch eens voor dat iemand regelmatig een week ziek is. De meeste verzekeringen betalen pas uit na 2 of 6 weken ziek zijn, maar vergeet de kosten van de Arbo-arts en loonadministratie ook niet.Ik heb zelf goede ervaringen met de aangeboden  payroll mogelijkheden van: Please. Ze zijn betrouwbaar en bieden een perfecte helpdesk, zowel voor de werknemer als de werkgever. Waarom deze uitleg. Ik krijg nog veel ondernemers aan de lijn die te snel personeel hebben aangenomen, een verkeerd contract gebruikt hebben of de tijdsduur van een project te positief hebben ingeschat. Of de nieuwe medewerker was toch niet zo goed als zijn of haar CV deed vermoeden.De ellende en de kosten die dit alles met zich meebrengt wegen niet op tegen de voordelen die payroll je biedt. Dus bezint eer ge begint, is ook hier een goed spreekwoord. Dat was het weer voor deze maand en succes met je plannen als ondernemer. Aloy van Woudenberg(Advies, begeleiding en Coaching van ondernemers)

Bron & informatie:
ondernemershulp.nl
Bewerkt: Zaterdag 07 November 2015
Gepost: Donderdag 26 Oktober 2006