blog

Motiveer gast en team met complimenten

Post en deel ook jouw blog. Log hier in! of word hier lid!
Door:
online
Petra Venekamp
starter
Utrecht, Utrecht

Adviesbureau
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12210 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

We vinden het allemaal zo normaal dat medewerkers hun werk ‘gewoon doen’. Dat de saladebar is aangevuld, de koffiemachines op de afdelingen weer zijn bijgevuld en schoon gemaakt.

Het kan zo maar weken duren dat we er niets van zeggen want het gaat toch goed? Vaak komt er alleen feedback als er iets fout gaat. Dit is voor niemand lekker werken. Het is gewoon fijn om te horen dat het bedrijf/ de manager/ de gasten tevreden zijn met en over je werk.

Als het goed gaat, of juist OMDAT het goed gaat, geef je medewerker eens vaker een schouderklopje. Dat werkt super motiverend. We zijn in Nederland slecht in ‘geven’ dus probeer het eens een hele week.

Weet je waar we niet in uitblinken?In het ontvangen van complimenten. We voelen ons wat ongemakkelijk en zeggen nooit zomaar ‘Dank je wel’ als we een compliment krijgen.

Het geven van complimenten draagt bij tot verbetering van de sfeer in het bedrijf en het motiveert de medewerkers: ze weten dat ze ‘gezien’ zijn. En nog leuker: het straalt positief af op de gasten. Dus vergeet niet om ook de gasten af en toe een compliment te geven. 

Hoe geef je nu goede schouderklopjes?

Voorbeelden van uitspraken of complimentjes:

Je bent de beste.

Wat zie je er goed uit vandaag.

Wat zit je haar leuk.

Wat fijn dat je me helpt.

Je bent een held.

Stoer idee.

Dikke pluim.

High Five.

Ik word hier echt blij van.

Wat een heerlijke koffie.

Wil je meer voorbeelden hoe je met gastvrijheid op de werkvloer de werkvreugde vergroot en je gasten blij maakt? Lees mijn boek. Gasten, klanten & vreemde kostgangers.

Petra Venekamp van horeca adviesbureau ConcreetAdvies 06-30310640. info@concreetadvies.info


Terug naar overzicht

 
Bewerkt: Woensdag 13 Juni 2018
Gepost: Vrijdag 08 Juni 2018