online | Petra Venekamp starter Utrecht, Utrecht Adviesbureau |
Bedrijf: ConcreetAdvies Lid: Petra Venekamp |
Tegenwoordig kun je elk minuut wel nieuws binnenhalen. Je kijkt op social media, checkt de alerts van je favoriete nieuwsapp of luistert naar de radio.
Nieuws is er 24 uur per dag. Journalisten hebben dus veel voeding nodig. Daar kun je als ondernemer mooi van profiteren door een persbericht te sturen.
Ik hoor je denken: ‘Wat is mijn nieuws?’ Het mooie is dat het voor het oprapen ligt in de dagelijkse praktijk van jouw bedrijf. Je moet er oog voor krijgen en het zichtbaar maken.
Een paar voorbeelden.
-Je bent net met je maaltijdbezorgservice gestart.
-Je hebt een nieuwe kok en gaat het (keuken)roer om gooien.
-Je doet mee aan een actie om geld in te zamelen voor een goed doel.
Dit zijn allemaal goede redenen om de pers te zoeken. Zo pak je dat aan:
-Bepaal met welke boodschap je naar welke media stapt.
-Schrijf je boodschap op aan de hand van de 5 w’s. Wie (bedrijfsnaam), wat (nieuwtje), waar (locatie), wanneer (tijdstip), waarom (reden) en hoe (manier waarop). Vermeld dit in je persbericht. Neem ook een alinea op waarin je jouw bedrijf kort voorstelt en wie er werken
-Stel voor die tijd al een perslijst op. . Verzamel de contactgegevens zoals de mailadressen, social media accounts, contactpersonen en namen van de media die je wilt benaderen. Denk aan lokale pers (tv, radio, nieuwsplatforms, krant en huis-aan-huisbladen) maar ook aan vakbladen, maatschappelijke- en belangenorganisaties. Vergeet de bloggers en vloggers niet! Schakel alle kanalen in.
-Probeer de nieuwsgierigheid van de journalist te prikkelen. Verzin een spannende kop. Zet deze ook in de onderwerpregel van de mail.
-Nodig de journalist uit voor een rondleiding of proeverij of de opening. Sta open voor interviews en vermeld daarom het 06nummer of je telefoonnummer/mailadres waarop je direct te bereiken bent.
-Stuur een goede, lage resolutiefoto mee en zorg dat deze rechtenvrij te gebruiken is. Stuur het persbericht als wordbestand met de mail mee en als losse tekst in de mail.
Pikt de pers je bericht op? Deel het dan actief via jouw social media accounts. Vermeld het medium en bedank hem. Zo bouw je een goed medianetwerk op. Dat is handig als je weer wat te melden hebt.
Wordt je bericht niet (meteen) geplaatst? Verspreid het dan zelf via Facebook, Twitter of LinkedIn. Vraag je netwerk om het ook te delen. Zo kun je ook de publiciteit zoeken!
Laat (online) zien dat je er bent.
Boost je omzet! via onze online challenge ga je 8 weken actief aan de slag met je marketing en communicatie. Zo zet je jouw bedrijf beter op de (online) kaart. Geef je op via http://bit.ly/2h6K54u