blog

Marketing: delen, omdat je het niet laten kan

Post en deel ook jouw blog. Log hier in! of word hier lid!
Door:
online
Tiara Dijkhof
ondernemer
Zutphen, Gelderland

Advies, onderwijs en bemiddeling
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12079 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

Marketing: delen, omdat je het niet laten kan

Hoe vaak ik niet hoor van ondernemers dat ze wars zijn van alle aanbod op het gebied van marketing: “Ik word zoooo moe van al die marketinggoeroes!”, hoor ik ze zeggen. “Wat ik dan allemaal niet moet, dat wil ik helemaal niet! Ik word er al moe van als ik eraan denk. En waar haal ik de tijd vandaan? Ik wil niet meegaan in de eenheidsworst van marketing. Leuren, schreeuwen, pochen.”

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat het werkt. Marketing. Het is trekken. En ‘trekken’ impliceert dat je zaak zonder veel moeite doen – trekken dus – niet gaat lopen. Er zit meteen al een overtuiging onder die naar mijn idee niet helpend is in de onderstroom van je ondernemerschap. Ik ben heel erg benieuwd wat jij, als lezer, daar zelf over denkt. Want zichtbaarheid is wel belangrijk. Maar is dat hetzelfde als marketing? Wat betekent marketing voor jou? 

Bij veel ondernemers is er een groot spanningsveld tussen tijd besteden aan marketing en de tijd om daadwerkelijk bezig te zijn met je klant. Behoorlijk inefficiënt, want wat je wilt, is er optimaal zijn voor je klant en daar je tijd aan besteden. Wat denk je van de uitspraak ‘Goede waar verkoopt zichzelf’’. Naïef? Of gewoon een nuchtere gezonde realiteit waar we veel te ver vanaf gedreven zijn?

Wanneer je hard werkt aan je marketing, aan het trekken bent, gaat de vlieger van ‘Goede waar verkoopt zichzelf’ natuurlijk niet op. Met het ‘getrek’ zeg je zelf indirect al dat je ’waar’ niet goed genoeg is. En zie daar het resultaat in de dagelijkse praktijk: er ontstaat disbalans. Hard werken aan je marketing haalt je weg bij de kern van je aanbod. Die is namelijk: dat je aanbod vanzelfsprekend goed en waardevol is. Zo simpel is het. 

Ik geloof in zichtbaar zijn. Zonder schroom. Zonder gepoch.

Maar… het geluid wat dan ontstaat is: “Ik moet toch meedoen?!? Mensen moeten toch weten dat ik er ben en wat ik hen te bieden heb? Als al die anderen zich zo duidelijk profileren, val ik toch helemaal niet meer op…?” En dan gaan we luid van de daken schreeuwen, meedoen aan marketingprogramma’s, want die weten hoe het moet en dan doe ik het goed. Succes verzekerd!

Niet dus. Mijn idee is dat je dan alleen maar verder afdrijft van de kern van jouw zaak. Van vertrouwen. Nee, ik heb het niet over naïef vertrouwen ‘alles komt wel goed’, ik bedoel het vertrouwen in je kracht en aanbod. Dichtbij de kern van de zaak. Want dat merken je klanten, dan kan er een echt lijntje ontstaan. 

Voor veel ondernemers speelt schroom – verstoppertje spelen – een te grote rol. Overtuigingen als: ik ben niet goed genoeg, ik moet er hard voor werken, is het wel goed genoeg, etc… Jezelf kleiner maken en verstoppen. Bewust of onbewust blokkeert de onderstroom. Wanneer de onderstroom niet in balans is, blokkeert het ergens anders in de onderneming: te weinig klanten, te veel klanten en te hard werken, gebrek aan energie, niet goed kunnen focussen, jezelf in allerlei bochten wringen voor een tevreden klant. Dat vreet energie! 

Simpelweg zichtbaar zijn. En delen, omdat je het niet laten kunt.

Marketing gaat niet over verkopen, maar over delen. Het gaat over je bijdrage aan anderen beschikbaar stellen. Ofwel, de kracht van jouw zaak delen. Nee, niet als truc. Het moet echt zijn. Een ander merkt dat namelijk meteen.

Wanneer je niets geeft om de mensen met wie je iets deelt en het alleen maar gaat om jezelf, jouw bedrijf, jouw omzet en geld verdienen, dan werkt het niet. Dan is het geen delen, dan is het trekken. Sterker nog, je zet iets in gang vanuit een bepaalde intentie: tekort. Dat wil je niet! Tenminste, dat lijkt me. 

Van waarde zijn, dat is geven.

Jouw kracht is een antwoord op het probleem van de ander. Hulp bieden bij de worsteling met een probleem en een route aanreiken, dat is je kracht. Jij hebt iets van waarde te bieden, dat de ander verder helpt. Dan geef je jouw waarde.

Maar hoe wordt je gevonden? Simpelweg zichtbaar zijn. Niet verstoppen, niet pochen. Gewoon er zijn met je aanbod. Helder. Zodat de ander je kan vinden en optimaal gebruik kan maken van je waarde. 

Vind jouw manier om je waarde te delen. Helder, wees zichtbaar en vindbaar. 

Houd het klein en simpel. Vertel waarom je doet wat je doet, wees beschikbaar en luister naar de uitdagingen van mensen. Vertel verhalen zodat het voor iedereen een mogelijkheid tot reflectie biedt en een ambitie aanreikt.

Wees waardevol. Deel je waarde. Onvoorwaardelijk.
 

Kan ik van waarde zijn voor jou? Bijvoorbeeld met een flinke dosis praktische inspiratie voor de kracht van jouw zaak? Schroom niet, neem contact met me op voor een ontmoeting. Ook om gewoon ‘een bakkie te doen’ ben je welkom. Mail of bel me voor een afspraak. tiara@krachtzieners.nl | 06 1474 8240

 

Je kunt nog meedoen aan:

Bewerkt: Donderdag 03 Augustus 2017
Gepost: Donderdag 03 Augustus 2017