persbericht

Mkb slecht voorgelicht over Europese privacywet

Post en deel ook jouw persbericht. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12449 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

Zes op de tien mkb-bedrijven zijn er niet van op de hoogte dat ze over elf maanden moeten voldoen aan nieuwe Europese privacywetgeving die tot enorme boetes kan leiden. Dat blijkt uit een peiling door MKB Servicedesk onder 3200 bedrijven. Die noemen de overheidsvoorlichting slecht tot heel slecht.

Vanaf 25 mei volgend jaar vervangt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) de Wet bescherming persoonsgegevens. In alle Europese lidstaten gaat dan dezelfde privacywetgeving gelden. “Bedrijven moeten in beweging gaan komen. Sowieso door na te gaan hoe zij hierdoor geraakt worden”, aldus directeur Willem Overbosch van het online ondernemersplatform.
 

Boetes

Brussel heeft flinke boetes aangekondigd voor bedrijven die de wet niet naleven. Oplopend tot maar liefst 20 miljoen euro voor heel grote bedrijven of 4 procent van de wereldwijde omzet als dat een hoger bedrag is. Voor het bewaren en verwerken van klantgegevens gaan strengere normen gelden en worden er meer verantwoordelijkheden neergelegd bij bedrijven. “Daarvoor zijn technische, administratieve en organisatorische maatregelen nodig”, aldus Overbosch.

Maatregelen

Een kwart van het mkb heeft al wel maatregelen genomen of gaat dat binnenkort doen. Bedrijven binnen de zakelijke dienstverlening en de handel blijken het slechtst op de hoogte van de nieuwe wet. Van het kleinbedrijf tot zes medewerkers wist zelfs driekwart van de respondenten van niets. Ook elders in Europa gaat het overigens niet goed. Uit Belgisch onderzoek onder mkb-ondernemers bleek onlangs dat daar 84 procent niet op de hoogte was van de nieuwe privacyregels.

Missiewerk

De peiling toont aan dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog heel wat missiewerk richting ondernemers heeft te verrichten, zegt MKB-Nederland in reactie. “In plaats van hameren op boetes, zoals de AP in de media steeds doet, kan de privacywaakhond zich beter verplaatsen in een mkb’er die moeilijk zijn weg weet te vinden met deze ingewikkelde wet. Uiteindelijk is het gezamenlijke doel van ondernemers en de AP dat iedereen aan de wet kan voldoen." 

De eerste stappen kunnen ondernemers zelf zetten door zich online te informeren, zegt Overbosch. “Bijvoorbeeld over hoe je de straks verplichte administratie opzet waarin alles staat over hoe de klantgegevens zijn verkregen en wie er inzage in heeft.”

Over het onderzoek

De resultaten zijn verzameld van 16-06-2018 tot en met 26-06-2018 via een digitale poll op de site van MKB Servicedesk. Hieraan is meegewerkt door 3192 ondernemers met tussen de 1 en 500 werknemers, actief in negen branches

Bron & informatie:
mkbservicedesk.nl
Bewerkt: Maandag 03 Juli 2017
Gepost: Maandag 03 Juli 2017