blog

Tips voor het maken van een factuur die snel wordt betaald

Post en deel ook jouw blog. Log hier in! of word hier lid!
Door:
online
Steven Houkes
ondernemer
Groningen, Groningen

Advieswebsite over bedrijfssoftware
nog geen bedrijf toegevoegd

Persoonspagina:
Steven Houkes
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12390 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

Het is een veel voorkomend probleem: klanten die je factuur niet op tijd betalen. De meeste ondernemers hanteren een termijn van dertig dagen zoals is vastgelegd in de Wet Betalingstermijn. Vervelend is het als je achter klanten aan moet omdat zij de factuur niet op tijd betalen. Je weet dat je in je recht staat om de klant een herinnering te sturen, maar je wil de goede klantrelatie behouden. In dit artikel geven wij je vijf tips voor het sneller betaald krijgen van je facturen. Want wist je bijvoorbeeld dat dit al begint bij een factuur maken?

Tip 1: Maak een complete factuur

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat de factuur compleet is. Zorg ervoor dat alle essentiële onderdelen erop staan zoals het opeenvolgende factuurnummer, btw-nummer en adresgegevens. Met een factuurprogramma weet je zeker dat alle onderdelen op de factuur staan. Ook ben je er dan zeker van dat je factuur er professioneel uitziet. De meeste facturatieprogramma’s bieden de mogelijkheid tot het maken van de factuur in de eigen huisstijl of verschillende templates.

Tip 2: Maak facturatie persoonlijk

Hoe vaak ontvang je zelf facturen waarop staat ‘Geachte heer/mevrouw’ en is het niet geheel duidelijk waarom je de factuur ontvangt? Uit onderzoek van Lindorff blijkt dat facturen sneller worden betaald als de klant persoonlijk wordt aangesproken. Afhankelijk van hoe formeel je met je klanten omgaat, kun je de klant aanspreken met de voor- of achternaam. Ook als duidelijk staat aangegeven welk product of welke dienst is afgenomen worden facturen sneller betaald. Maak aan de klant duidelijk wanneer de betalingstermijn verloopt. Op de meeste facturen staat nog steeds: binnen dertig dagen betalen. Als je een datum op de factuur zet, is het voor de klant duidelijk voor welke datum betaald moet worden.

Tip 3: Online factureren

Als je de facturen nog steeds per post verstuurd is het tijd om te overwegen om de facturen online te versturen. Uit onderzoek blijkt dat online facturen sneller worden betaald. Overweeg dus om te investeren in facturatiesoftware. Je hebt al programma’s die facturen maken vanaf slechts een paar euro per maand. Met een factuurprogramma maak je facturen gemakkelijk online en kun je ze vanuit het programma versturen. In het programma kun je precies bijhouden welke factuur al betaald is. Tel daarbij op dat je facturen sneller worden betaald en je geen energie meer hoeft te spenderen aan achter je klanten aan zitten. Je houdt dus veel meer tijd over voor je onderneming.

Tip 4: iDEAL-integratie

Er komen steeds meer aanbieders van facturatieprogramma’s waarbij het mogelijk is om een betalingslink mee te sturen. Dit betekent dat de klant de factuur met betalingslink ontvangt waarmee hij gelijk de factuur kan betalen met bijvoorbeeld iDEAL of PayPal. De klant hoeft dus weinig handelingen te verrichten om te betalen, wat weer de kans op snel betalen bevordert.

Tip 5: Bel de klant

Betaalt de klant na deze tips de factuur nog niet binnen de termijn? Ook niet na een betalingsherinnering? Bel de klant even. De beller is sneller en dat geldt ook in dit geval. Het kan natuurlijk zo zijn dat de klant het budget niet heeft om je factuur te betalen, maar vaak is de klant het vergeten. Luister naar de reden waarom de klant nog niet heeft betaald en spreek af dat de factuur binnen een paar dagen betaald is. Door te bellen in plaats van een incassobureau in te schakelen zorg je ervoor dat de klantrelatie behouden blijft.

 

Bron & informatie:
Software Vergelijken.nu
Bewerkt: Donderdag 13 April 2017
Gepost: Donderdag 13 April 2017