persbericht

Rozen tot wel 75 procent duurder op Valentijnsdag

Post en deel ook jouw persbericht. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12080 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

rozen

Bloemisten spelen slim in op de toename in vraag. De rozenprijzen in Nederland zijn de afgelopen week tot wel 75 procent gestegen. De week voor Valentijnsdag is voor de bloemensector één van de drukste weken van het jaar. Veel Nederlanders geven hun geliefde vandaag een bloemetje. De aanvoer van bloemen is dit jaar in aanloop naar de feestdag bijna verdubbeld ten opzichte van een normale week. Dat blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners.


Waar de losse roos in de weken vóór Valentijnsdag gemiddeld 2 euro kostte, kostte dezelfde roos de afgelopen week 3 euro. Dit betekent dat de gemiddelde prijs voor een roos ruim 50 procent hoger lag. Boeketten met rozen gingen gemiddeld 22 procent duurder de deur uit. In het meest extreme geval werd een boeket van 20 euro zelfs voor ruim 15 euro meer verkocht, dit is 75 procent duurder dan in een normale week.

rozenprijzen

Prijsdifferentiatie op basis van klantwaarde
De traditie om elkaar rozen te geven op Valentijnsdag, maakt dat de consument bereid is iets meer te betalen dan op een normale dag. Het kennen van deze betalingsbereidheid is onmisbaar bij het bepalen van prijzen. Verschillende factoren bepalen de betalingsbereidheid van een product, zoals in dit geval een feestdag of evenement. Andere bekende voorbeelden van differentiatie zijn:

De differentiatie in prijzen moet uitgelegd en logisch zijn, anders accepteert de consument de prijsverschillen niet. 

Bron & informatie:
simon-kucher.com/nl
Bewerkt: Vrijdag 17 Februari 2017
Gepost: Dinsdag 14 Februari 2017