starter van de maand

Mariska van Bohemen laat de internetgebruiker zelf bepalen

Naar mijn mening kan de wereld van datahandel nog een stuk eerlijker worden

Post en deel ook jouw starter van de maand. Log hier in! of word hier lid!
Door:
online
Mariska van Bohemen
starter
Amsterdam, Noord-Holland

Datahandelaar
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12468 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

Mariska van Bohemen Dime

In deze laatste maand van het jaar aandacht voor Mariska van Bohemen uit Amsterdam en haar bedrijf Dime - Data is me. Dit is een online dienst waarmee gebruikers hun persoonlijke data,welke reeds bekend is op internet, kunnen afschermen of verhandelen. Mariska beantwoord onze vragen:

Wat is je achtergrond (studie, werk) en hoe verhoudt zich dat tot de start van je bedrijf?
Vanuit de modebranche besloot ik een andere richting in te slaan. Ik wilde een opleiding meer gericht op marketing, media en communicatie gaan doen. Ik besloot de deeltijdstudie Informatie & Media aan de HvA te gaan volgen. Daar kreeg ik een studievak ‘Ondernemen in de Informatiebranche’. Hier moesten we in groepsvorm een innovatief concept bedenken voor de informatiebranche. Zo is het idee voor mijn start-up ontstaan.

Wat zijn de activiteiten van je bedrijf en waarin onderscheid je je?
Jongeren en studenten maken vaak gebruik van social media en zetten hier veel persoonlijke gegevens op. Dat zij er niet altijd bewust van zijn dat bedrijven interesse hebben in deze gegevens én er gebruik van maken, vinden wij een kwalijke zaak. Daarom is Dime - Data is me opgezet. Een platform waar je inzicht en controle krijgt over je persoonlijke gegevens - die al op het internet staan. Daarnaast vinden wij dat je zelf moet kunnen bepalen welke gegevens je wilt delen met bedrijven én er geld mee moet kunnen verdienen.

Bedrijven bieden wij data aan die te gebruiken zijn voor marketing- of onderzoeksdoeleinden. De particulieren hebben expliciete toestemming gegeven om er gebruik van te mogen maken. Zo zetten wij de kritiek die bedrijven krijgen voor het gebruik van data, om in meerwaarde. Ik noem het 'fairtrade data'. Het is een transparantere manier van gegevens uitwisselen dan de huidige datahandel doet.

Vanuit welke situatie ben je gestart? Was je in loondienst, ben je net afgestudeerd of had je bv. een uitkering?
Vanuit mijn studie ben ik met een aantal klasgenoten het concept gaan uitwerken. Uiteindelijk ben ik degene die het nu verder groot op de markt wil gaan uitrollen. 

Waarom voor jezelf en niet bij een baas werken, wat heeft de doorslag gegeven?
Ik vind het leuk om te ondernemen en ik zou dat nooit willen opgeven. Mijn idealde werkplek heb ik niet - als het mij maar uitdaging, vernieuwing en mogelijkheden biedt en ik mijn eigen koers kan bepalen. 

Heb je hulp gehad (of heb je nu nog hulp), zo ja waarmee en van wie?
Samen met twee klasgenoten heb ik het van een idee omgezet naar een werkend platform. Daarnaast heb ik veel mensen in mijn netwerk waarmee ik regelmatig afspreek om mee te sparren. Ook familie en vrienden staan mij regelmatig bij tijdens campagnes en vraagstukken.

Heb je je eigen ondernemingsplan geschreven en zo ja, hoe heb je dit aangepakt?
Een ondernemingsplan is geschreven om het idee concreter te krijgen. Uiteindelijk merk ik dat je dit niet vaak meer gebruikt. Tijdens het opstarten verander je nog weleens van koers doordat je in de loop van de tijd weer nieuwe dingen leert. Het is wel belangrijk om je doelen te bepalen en verschillende mijlpalen vooraf vast te zetten zodat je je doel weet te behalen en je ook focus houdt. 

Had je een financiering nodig voor je opstart en zo ja, hoe en waar heb je deze gekregen?
Na een plan geschreven te hebben en onderzoek te hebben uitgevoerd hebben we een crowdfunding gestart en deze is succesvol verlopen. Dit geld is in de ontwikkeling van het systeem gestoken om een basis platform op te zetten. 

Heb je een marktonderzoek gedaan en waar haal je je klanten vandaan/wat doe je aan promotie?
Het is goed om regelmatig marktonderzoek te doen, om te kijken of je wel een oplossing hebt voor de problemen die je klanten ervaren. Verschillende onderzoeken hebben wij gedaan door middel van kwalitatieve interviews, enquetes, het gebruik maken van testers en ambassadeurs. Veel presenteren, de straat op en op het internet vindbaar zijn is voor ons belangrijk om zichtbaar te blijven voor de doelgroep.


Dime - data is me logo

 

Hoe zijn de eerste ervaringen van jou en van je klanten? Is alles naar verwachting?
Dime is pas sinds een half jaar volledig online en we zijn juist op zoek naar meer bedrijven die willen gaan testen met de data die wij hebben verzameld. Naar aanleiding van deze tests zullen wij het systeem nog meer naar de verwachtingen van de klanten ontwikkelen.

 

Daarnaast willen we zo snel mogelijk naar de 10.000 registraties komen om een aardige database te hebben. Op dit moment hebben we er al 2.000.

Zijn er problemen waar je bij je start tegenaan liep en zo ja, hoe heb je deze overwonnen?
Situaties lopen nooit helemaal perfect en en er zijn steeds momenten dat je bij jezelf moet denken van: “Hoe kunnen we dit probleem oplossen of op een andere manier weer vooruit komen?”. Doorzettingsvermogen, probleemoplossend denken en positievie mensen om je heen verzamelen helpt bij dit soort situaties!

Waar kijk je het meeste naar uit en waar zie je met meeste tegenop?
Het leukste vindt ik elke keer weer nieuwe dingen leren. Ik hoop niet dat ik in een bepaalde routine ga vallen waardoor ik geen uitdaging meer zie in waar ik mee bezig ben. Maar als ik mezelf een beetje ken, zal dit niet zomaar gebeuren.

Hoe zie je jezelf en je bedrijf over twee jaar?
Ik wil mijn bedrijf alle kansen bieden die het heeft op de markt en over twee jaar wil ik graag dat Dime dé plek is waar alle bedrijven die privacy verantwoord willen ondernemen hun data halen om potentiële klanten te benaderen. Daarnaast wil ik dat iedereen weet dat er gehandeld wordt in hun persoonlijke data en dat zij zelf kunnen bepalen wélke informatie zij willen delen met bedrijven. Naar mijn mening kan de wereld van datahandel nog een stuk eerlijker worden.

Heb je tips voor andere starters?
Mijn tip aan andere ondernemers is: doe goed onderzoek naar je idee en als je denkt dat het kans heeft, geloof er 100% in en ga er ook voor. Laat je niet uit de weg slaan door tegenslagen, maar bekijk keer op keer welke nieuwe mogelijkheden je vanaf dat punt hebt.

Bron & informatie:
Mariska van Bohemen
Bewerkt: Vrijdag 09 December 2016
Gepost: Woensdag 30 November 2016