persbericht

Ambitie en samenwerking bepalen koers zzp’ers

Onderzoek Kamer van Koophandel ‘Zzp’ers: wie ze zijn en wat ze willen’

Post en deel ook jouw persbericht. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12465 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

De wens om samen te werken en drie typen ambities bepalen hoe zzp’ers met hun onderneming omgaan. De plannen van zzp’ers zijn gericht op innovatie, continuïteit en of groeien met personeel. De KvK komt zo tot vijf typen zzp’ers: de ambitieuze, de ervaren zelfstandige, de parttime vernieuwer, de flexibele en de potentiële mkb’er (met personeel). Dat blijkt uit het onderzoek ‘Zzp’ers: wie ze zijn en wat ze willen’ dat de Kamer van Koophandel deze week publiceerde.

Uit het onderzoek blijkt dat veruit de grootste groep zzp’ers start met ondernemen vanuit een positieve motivatie: 83% wil eigen baas zijn en eigen beslissingen kunnen nemen, 54% kan werk en privé beter combineren, en 53% wil bijdragen aan de maatschappij. Veel zzp’ers hebben een sterk ondernemende houding en zijn proactief: 82% probeert situaties te verbeteren die hen niet aanstaan. Bovendien zijn ze innovatief: 74% komt met nieuwe ideeën en 65% doet dingen op een unieke manier. Aan lef ontbreekt het de zzp’er niet: 61% neemt, ondanks de kans op falen, gecalculeerde risico’s. Zo’n 17% begint door een negatieve aanleiding zoals ontevredenheid met huidige baan of dreigende werkloosheid. De meeste ondernemers zien zichzelf als dienstverleners (73%). Een klein deel (12%) huurt personeel in of werkt met familieleden. Tachtig procent van de zzp’ers realiseerde in de afgelopen drie jaar een stijgende of gelijkblijvende omzet. Een vijfde deel had te maken met krimp.

Slim samenwerken
Samenwerken is voor zzp’ers een logische manier om aan kennis, vaardigheden en middelen te komen. In de groep zzp’ers werkt 60% beroepsmatig samen met partners uit het eigen professionele netwerk. Belangrijkste redenen om samen te werken zijn: gebruik maken van competenties en vaardigheden (82%), kennis delen (76%), opdrachten krijgen (64%) en netwerk opbouwen (58%). In de komende 12 maanden willen zzp’ers vooral hun omzet vergroten (68%), kennis verwerven (67%) en de naamsbekendheid vergroten (54%).

Inhuren of aannemen
Niet iedere zzp’er blijft alleen in de onderneming. Voor de komende 12 maanden heeft 12% plannen om personeel in te huren en 5% om personeel aan te nemen. Over vijf jaar verwacht 36% van de zpp’ers één of meer medewerkers in dienst te hebben, waarvan 12,5% meer dan 3 fte’s. Een deel van de zzp’ers heeft dus de ambitie om te groeien. Op de langere termijn zijn zzp’ers dus ambitieuzer als het gaat om het aannemen van personeel. Een derde van de zzp’ers heeft plannen om nieuwe producten en diensten op de markt te brengen en 15% wil ook buitenlandse markten betreden.

Vijf typen zzp’ers
Verschillen in ambitie op het gebied van innoveren, continueren en groeien en de wens om al dan niet samen te werken bepalen op welke manier zzp’ers met hun bedrijf omgaan en bijdragen aan de Nederlandse economie. De KvK kwam tot de volgende vijf typen:

Lees hier het volledige rapport op de website van de KvK.

Bron & informatie:
Kamer van Koophandel
Bewerkt: Woensdag 16 December 2015
Gepost: Woensdag 16 December 2015