blog

Vijf tips om je telefoonangst te bedwingen

Column

Post en deel ook jouw blog. Log hier in! of word hier lid!
Door:
online
Cinthia
starter
Apeldoorn, Gelderland

buro voor financial organizing

Bedrijf: Time 2 Organize
Lid: Cinthia
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12465 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.
Cinthia Zijderveld

De afgelopen weken heb ik hard gewerkt aan mijn nieuwe website. Dat  vergde nogal wat van mijn beperkte computerkennis. Na enkele telefoontjes met de helpdesk van mijn webhost, had ik het voor elkaar dat ik een nieuwe pagina kon bouwen naast mijn huidige pagina. Tegen de tijd dat ik mijn nieuwe website af had, hoefde ik dan alleen maar even te bellen om te zorgen dat de nieuwe website in plaats van de oude zou gaan draaien. Tot zoverre was ik behoorlijk trots op mezelf.

Ik heb een handleiding van wordpress afgedrukt die mij stap voor stap door het hele uploaden van mijn wordpress bestanden naar mijn site zou moeten begeleiden. Vol goede moed begon ik, maar al bij stap één liep ik bijna vast, omdat de beheerpagina bij mijn webhost er anders uitzag dan in de handleiding stond beschreven. Na wat geklungel is dit gelukkig nog wel gelukt, maar bij stap drie liep ik alwéér vast, omdat ik niet op mijn nieuwe pagina kon inloggen.

De volgende ochtend de helpdesk gebeld en daarbij kreeg ik van een alleraardigste meneer instructies over waar ik mijn wordpress bestanden zou moeten uploaden. Ik had de telefoon net neergelegd, toen mijn man aan mij vroeg: "en moeten we dat bestand dan hernoemen naar CMS?" Toen ging mijn lichtje uit, ik slaakte een diepe zucht en zei: "Wil jij dan alsjeblieft even bellen, want ik snap niks van al die vragen die ze me stellen". Uiteindelijk is het goed gekomen, maar ik was wel blij dat hij er even was om dit voor mij zo moeilijke gesprek te voeren!

In de jaren dat ik nu als organizer werk, zijn me een aantal dingen opgevallen. Een daarvan is dat bijna al mijn klanten behoorlijk perfectionistisch zijn. Een tweede opvallend verschijnsel is dat veel klanten die last hebben van hun financiële chaos, in min of meerdere mate last hebben van wat ik noem ‘telefoonangst’. Bij sommige klanten leidt deze telefoonangst ertoe dat ze niet durven bellen als ze post krijgen waar ze niets van snappen, maar sommigen gaan zelfs zo ver dat ze hun post niet eens meer openmaken. Veel van die klanten zijn geholpen als ik voor ze ga bellen en zo weer een beetje opheldering kan geven over facturen en belastingen die al dan niet terecht zijn. Soms blijkt inderdaad dat er iets niet goed is aan bijvoorbeeld een belastingaanslag, omdat gegevens nog niet verwerkt zijn, of stukken niet op de goede plek zijn aangekomen.  In plaats van niet te bellen en hopen dat het vanzelf goed komt, kun je er dan beter even wat tijd en energie in steken. In veel gevallen durven mensen het minst goed te bellen als het gaat om moeilijke brieven van bijvoorbeeld de belastingen, een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij.  

Ga je telefoonangst te lijf met de volgende vijf tips!

  1. Verzamel eerst zo veel mogelijk stukken rondom het onderwerp waarover je gaat bellen. Zorg dat je bijvoorbeeld je aangifte, eerdere belastingaanslagen en of voorlopige aanslagen bij de hand hebt. De kans is groot dat de ander daar in het telefoongesprek naar verwijst, door bijvoorbeeld bedragen te noemen of vragen te stellen over bijvoorbeeld eerdere aanslagen.
  2. Noteer alle vragen die je hebt over het onderwerp op papier. Daardoor voorkom je dat je na je gesprek weer terug moet bellen, omdat je nog iets bent vergeten te vragen. Wat vaak betekent dat je ook weer lang in de wacht moet staan.  
  3. Begin je gesprek met de ander door te zeggen dat je van het onderwerp weinig kaas hebt gegeven en dat je het op prijs zou stellen als die ander even de tijd wil nemen om je het een en ander uit te leggen. Door dit duidelijk aan te geven, doet de andere partij vaak extra zijn best om zo duidelijk mogelijk je vragen te beantwoorden en zal ook regelmatig checken of je het begrepen hebt. Bedenk je dat die ander meestal betaald wordt om jouw vragen te beantwoorden!
  4. Noteer alle antwoorden kort op papier, terwijl je aan de telefoon bent. Ook als jij het niet helemaal begrijpt, heb je misschien wel familie of vrienden die aan de hand van je antwoorden een ander voor je kunnen verduidelijken.
  5. Kom je er alleen niet uit, vraag dan iemand anders of hij/zij voor jou nog een keer wil bellen, of huur een organizer in die verstand heeft van dat soort zaken.


Herplaatsing uit Maart 2014

Bron & informatie:
Cinthia Zijderveld
Bewerkt: Dinsdag 20 Oktober 2015
Gepost: Dinsdag 20 Oktober 2015