starter van de maand

Hester van Dijk & Ariette Reijersen van Buuren, Goodroots

Starter van de Maand

Post en deel ook jouw starter van de maand. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12347 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.
Hester Ariette Goodroots

Deze maand aandacht voor Hester van Dijk & Ariette Reijersen van Buuren uit Utrecht. Hester en Ariete zijn twee ondernemende reisliefhebbers. Hun bedrijf heet Goodroots, een webwinkel voor authentieke producten uit Azië.

Onstaan van het idee
Hoewel we allebei een juridische achtergrond hebben, is onze grote liefde reizen en culturen. Samen maakten we diverse reizen waardoor het idee van het bedrijf is ontstaan. De grootste inspirator, was de één jaar durende backpackreis door (voornamelijk) Azië direct na het afstuderen aan de Universiteit. Na de goedkeurig van de scripties werden er direct twee enkeltjes Jakarta geboekt en binnen een week zaten we in het vliegtuig.

Achterliggende gedachte
Wat ons beiden bijzonder aantrekt is het op een positieve manier aandacht geven aan de verschillen tussen culturen. Ondanks het feit dat wij in een multiculturele samenleving leven en onderdeel zijn van een mondiale gemeenschap, is berichtgeving uit andere culturen naar onze mening nog te vaak negatief getint. Het is dus de kunst om er een positieve wending aan te geven, en nog verder gaand, een verbinding of aanknopingspunt met de Nederlandse cultuur te vinden. Dit doen wij door uitwerking te geven aan onze slogan: ‘authentic products binding cultures’. Het aanbieden van belevingsproducten die de websitebezoeker de mogelijkheid geeft om meer te weten te komen over het product en de daarachter liggende cultuur. Sinds 1 mei 2014 is GoodRoots online.

Parttime ondernemen
We werken beiden, naast het werk voor GoodRoots, nog steeds voor ‘een baas’. We denken ook dat het goed te combineren is. Helemaal in het beginstadium van het ondernemerschap. Het leuke aan ondernemen is eigenlijk dat je alles moet weten en kunnen. Omdat alles jouw bedrijf aangaat, ben je er erg nauw bij betrokken wat het extra bijzonder maakt.

Importeren
Wij zijn geen typische fairtrade -of groene winkel, zo profileren wij ons ook niet. Het idee van belevingsproducten en het verkopen van meer dan een alleen een product staat bij ons voorop. Maar wij letten wel degelijk op de keten waar onze producten onderdeel van uitmaken. Verder zijn wij deels gericht op de verkoop van producten die standaardproducten met een vervuilend karakter kunnen vervangen en proberen wij zo veel mogelijk te kopen bij kleine ondernemers in het land waar het product geworteld is om zo de lokale economie te ondersteunen. Dat vinden wij leuk om te doen en de klant vindt het leuk om meer over de achtergrond van het product te weten, zeker wanneer de aankoop ergens positief aan bijdraagt.

Samenwerkverbanden

Daarnaast zijn verantwoorde keuzes in het ondernemerschap voor ons ook hele praktische keuzes. Zo zijn wij een samenwerkingsverband met DA Woudenberg aangegaan. GoodRoots herbruikt het verpakkingsmateriaal van de DA wat goed is voor het milieu en gebruikt DA als afleverpunt voor klanten uit die omgeving. Dit levert een wederzijds voordeel op.

De volgende reis staat ook alweer op de agenda. Het gaat een reis worden waar het (zakelijke) contact met de kleine ondernemers weer vorm zal krijgen. Maar bovenal een reis gericht op verkenning van de mogelijkheden om een kleinschalig project te starten. 

Financiële keuzes
Bij de start hebben wij met name hulp ontvangen van naaste familie. Zo is het logo ontworpen door de broer van Ariëtte. Daarnaast hebben we voor de bouw van de website een designer aangetrokken zodat de basis (de website voor een webwinkel) in orde zou zijn en wij ons konden richten op de import, verkoop, marketing, producten beschrijvingen, fotograferen etc. Ook hebben we een expert op het gebied van marketing benaderd die ons een bepaalde periode coacht in de wereld van SEO, marketing etc. Dit bevalt ontzettend goed, omdat je vanwege het coachende karakter eigenlijk alles zelf doet, maar als we ergens tegenaan lopen er direct professionele hulp achter de hand is. Daarnaast bespaart het natuurlijk een hoop geld in vergelijking tot uitbesteding. Als startende ondernemer is het belangrijk, helemaal in deze tijden, dat je je heel bewust bent van de financiële keuzes die je maakt. We wilden enkel op basis van ons eigen kapitaal starten en hebben de grenzen daarin goed onderzocht.

Eerste respons
In de periode na het online gaan, was het voor ons spannend om te zien in hoeverre de verwachtingen en de realiteit uit elkaar zouden liggen. De eerste bestellingen en klantcontacten waren gelukkig erg positief. Mensen zijn erg tevreden met de producten en wij merken dat het mensen trekt om iets te kopen wat ‘anders’ is dan een doorsnee product en waar bovendien een mooi verhaal aan verbonden is. Dit bleek al uit ons marktonderzoek, dus dit was niet echt nieuw voor ons. Wel zijn we aangelopen tegen de groep mensen die onze producten erg waardeert, maar de toepassing in hun dagelijkse leven niet altijd kunnen plaatsen. Hierdoor zijn wij ons gaan realiseren dat je echt moet denken vóór de klant door bijv. expliciet aan te geven waarom wij een bepaald product hebben gekocht en door ideeën aan te dragen ten aanzien van het gebruik in Nederland.

Toekomstvisie
Wat betreft de toekomst van GoodRoots, die staat open. We willen bewust niet alles kaderen, zodat spontaniteit en innovatie hun kans krijgen. We zijn nu ruim twee maanden online en we mogen absoluut niet klagen, maar merken wel dat het hard aanpoten is om een maximaal bereik te krijgen. Dat willen we ook meegeven aan andere starters en degenen die over het opzetten van een onderneming nadenken.

Tips voor starters
Spreek je ideeën uit, pols je omgeving, check of er animo is en durf risico’s te nemen. Ondernemen is wagen, onderuit gaan, maar zeker weer opkrabbelen, vooruit denken en voor het succes gaan. Wat ons erg bevalt, is dat we de onderneming samen zijn gestart. Zo kan één van beiden altijd even afstand nemen, zonder dat dit invloed heeft op de continuïteit van de onderneming.  

Bron & informatie:
Goodroots.nl
Bewerkt: Woensdag 10 Juni 2015
Gepost: Woensdag 09 Juli 2014