persbericht

Trucendoos vol waanzin

Column

Post en deel ook jouw persbericht. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12080 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.
Maarten G. Verhoef

De vooraankondigingen liegen er niet om, kijkend naar de glossy folders en interactieve sites. Ondernemerscongressen. Met het vallen van de bladeren barsten ze weer in volle hevigheid los. Niet zelden gaat het om groots opgezette en dito aangekondigde events waar ogenschijnlijke meesters der waarheid hun kennis ten toon spreiden. Vaak in plenaire settings waarin u als ondernemer in twee, drie of vier stappen de fijne kneepjes krijgt aangereikt hoe ook u aan de top komt te staan. Waarheid of waanzin? U mag het zeggen.

De overgang
Succes anno 2012, wat is daar nu het geheim van? Is dat te vinden in de oraties tijdens grote events van ‘bekende koppen’ of zijn dat de workshops op regiobijeenkomsten van Sjakie om de hoek, die handen vol met bekende tips opsomt over het effectief inzetten van bijvoorbeeld allerhande digitale tools om mensen te bereiken met uw boodschap. De sleutel ligt in mijn optiek in het feit of we hier te maken hebben met kunstjes of een authentiek verhaal. Oftewel, toegevoegde waarde leveren gaat verder dan de kreet ‘MVO’. Op het punt waar u mensen weet te raken, te boeien en te binden gaat aanhoren over in luisteren. Met uw persoonlijke verhaal komt uw bedrijvigheid uit de anonimiteit. Kleur bekennen is dan wel een eerste vereiste. Vraag is of u klaar bent voor de naakte waarheid.

Top kretologie
Met regelmaat komt u ze tegen, de kernwaarden van een bedrijf. Kwaliteit, Professionaliteit, het houden van mensen en deskundigheid in zaken. Mooie woorden aan de wand in een met goud omrand lijstje, tentoon gesteld als welkomskreet in de lobby menig bedrijf bij u in de buurt. Raak je in gesprek met middlemanagement of direct uitvoerenden op de bedrijfsvloer, da kan het zomaar gebeuren dat het randje niet meer goud maar meer zilverkleurig wordt. Klagen zijn we goed in als Nederlanders, maar het zal ook u niet ontgaan dat menig uit te dragen bedrijfswaarden eerder kretologie zijn, dan zwaar doorleefde bedrijfswaarden, diep verankerd in alle werkprocessen. Cynisme voert dan al snel de boventoon en waarden worden eerde een bedreiging, belemmering en niet zelden een wassen neus. Dit laatste vooral vanwege een gebrek aan lef bij de directie.

Goed voorbeeld
Communiceren. Daar gaat het om. Een onderscheiden geluid laten in de markt. Niet zelden met inhuur van talent van buiten die zijn sporen verdiend heeft. Olympisch goud, wie wil dat niet?! Nou, heel simpel, de medewerker, de klant, de toeleverancier. Die vragen vaak om heel andere zaken. Die zijn gebaat bij goed voorbeeldgedrag van de bedrijfsleider, het managementteam of directeur. Geef je aan passie voor mensen te hebben, waarom blijft het dan de eerste twee weken na ziekmelding stil? Ben je ‘transparant’ als bedrijf waar staat dan het directe telefoonnummer van medewerkers op de website. Heeft u een ‘platte’ organisatie, waarom staan er dan bordjes ‘directie’ pal naast de deur van uw bedrijf en loopt de secretaresse door storm en regen helemaal naar de andere kant van het parkeerterrein?

Onderscheidend vermogen
Goed, schijnbaar kan het anders. Inderdaad. Authentiek ondernemen doet u in vier stappen. Dat begint met de keuze of u daadwerkelijk onderscheidend wilt zijn. Niet alleen op papier, maar ook in de dagelijkse praktijk. Bedenk dus ook welke kernwaarde er voor u echt uitspringt als toegevoegde waarde voor uw doelgroep. Kretologie is verboden dus als tweede stap beschrijft u nauwkeurig maar compact welke definiëring bij uw gekozen kernwaarden hoort. Wat verstaat u er onder en hoe komen ze tot uiting in uw dienstverlening. Geen mens blinkt uit op alle fronten, dus is begrenzen van bedrijfsprocessen belangrijk. Waar begint en waar eindigt uw verantwoording. Tot op welk niveau mag de klant rekenen op service van de zaak. En de vierde en laatste stap is het bekrachtigen van gekozen, beschreven en begrensde waarden. Oftewel, laat zien dat de waarden feitelijk gelden. Toon het niet alleen in uw bedrijfsuitingen, maar manifesteer het ook in uw pre-sales gesprekken, tijdens leveranties en in de after sales. Laat woord en daad hand in hand gaan en wees daarbij authentiek.

Crisis voorbij
Kernwaarden prima zult u wellicht zeggen, maar het is crisis en dus krap in alle opzichten. De economische omstandigheden lijken wisselvallig. Er schijnt op sommige vlakken sprake te zijn van grotere mate aan concurrentie. Er is schaarste aan middelen en ook beleggers en investeerders leggen druk op het ondernemerschap. Juist daarom is het zo belangrijk om de vier stappen van waardenvol ondernemen te doorlopen. Geen mens wil zaken doen met een bedrijf vol gebakken lucht. Juist in crisistijd telt die persoonsgebondenheid en is de anonimiteit de doodsklap. Kies, beklink, begrens en bazuin waar u als ondernemer en bedrijf voor staat en maak het waar!

Maarten G. Verhoef, auteur van het boek ‘OVER WINNAARS’ en daarnaast ontwikkelaar van de zakenpartnertest. Coacht, adviseert ondernemende mensen op gebied van principes in bedrijf.

Bron & informatie:
Maarten G. Verhoef
Bewerkt: Woensdag 10 Juni 2015
Gepost: Dinsdag 16 Oktober 2012