persbericht

Greenport Aalsmeer benoemd Onderneming van de Maand

Politieke aandacht voor de productiesector hard nodig!

Post en deel ook jouw persbericht. Log hier in! of word hier lid!
Door onze redactie
 
Word nu ook lid!
banner
Al 12475 leden! Word lid om je bedrijf te promoten, berichten te posten en deel te nemen aan events.

Greenport Aalsmeer onderneming van de maand september is Ammerlaan Hortensia. Vanaf het voorjaar 2007 zijn de eerste hortensia’s van Ammerlaan Hortensia op de markt.

Het bedrijf teelt verschillende soorten op 32. 000m². Wim Ammerlaan over het bedrijf: “Helaas is de snij- hortensia kwekerij niet bijzonder of onderscheidend. Maar wel bijzonder is dat onze zoons (die eigenaar zijn van de hortensiakwekerij) een snijrozenproductiebedrijf hebben in Ethiopië. Daar hebben we 38 ha rozen staan die in onze box op de veiling in Aalsmeer worden verwerkt voor klok of directe levering aan de exporteurs. Dat bedrijf (Amflora Flower Service) is onze 3e tak van de onderneming.“

Greenport Aalsmeer zet zich in om de (inter)nationale concurrentiepositie van de hele sierteeltsector te versterken en verder uit te bouwen. Ook voor Wim kan de Stichting Greenport veel betekenen: “Voor ons bedrijf  geldt dat we lekker ons ding willen blijven doen. Doen waar we goed in zijn en succesvol in willen blijven.

Greenport kan de activiteiten onder de aandacht brengen van de beleidsbepalers, en dat is voor onze bedrijfstak van groot belang!” Greenport Aalsmeer richt zich op 5 thema’s: ruimte en bereikbaarheid, duurzaamheid, kennis en innovatie, arbeidsmarkt en onderwijs en positionering en imago. Wim Ammerlaan over de thema’s: Productie van levensbelang “Werken aan onze positionering en imago gaat goed, daar zijn veel stappen gezet richting de omgeving en de consumenten en dat moet door blijven gaan. Ik maak me wel veel zorgen over het feit dat de politiek in Den Haag het gevoel met de productiebedrijfstakken dreigt te verliezen. We zien steeds minder vertegenwoordigers in Den Haag uit het bedrijfsleven. De dienstverlening sector is echt zinloos als er geen productiesector is. Dus meer aandacht voor productie op politiek niveau is echt bitterhard nodig”, aldus Wim.

De productie vindt Wim van levensbelang voor de sector: “Willen we met z`n allen dat Nederland de draaischijf blijft van de bloemenbusiness dan hebben ook de importerende bedrijven er een groot belang bij dat ook in Nederland voldoen productie blijft.  We hebben elkaar nodig om die belangrijke spilfunctie te behouden. De bloemenbusiness is nog een van de weinige economische takken die ook zelf produceert in Nederland.

De laatste jaren hebben ons wel geleerd  dat als je zelf als land zelf niets produceert, de tak dienstverlening op een gegeven moment ook geen werk meer heeft.” Service en duurzaamheid: klant is koning “Klanten van exporteurs willen steeds meer service en aangezien ze de voorraad zelf niet in huis willen hebben verwachten ze van producenten en de handel dat er snel en op tijd geleverd wordt. De factor bereikbaarheid is van cruciaal belang”, benadrukt Wim. “ Daar waar mogelijk moeten we proberen zo duurzaam mogelijk te telen en te verwerken. Klanten verwachten dat gewoon van je en we moeten ook nog een hele tijd van onze aarde doen!” Innovatie blijft nodig “Elke bedrijfstak die wil blijven overleven moet aan innovatie doen en daar is kennis voor nodig.

De overheid moet ruimte en voorwaarden schapen zodat de ondernemingen kunnen investeren. Ook investeren in onderwijs is essentieel. Het gebrek aan belangstelling van onze jeugd in de tuinbouw is een van de grootste gevaren. Wereldwijd zien we enorm veel Nederlanders actief in de tuinbouw. Heel vaak op managementfuncties. Als die stroom opdroogt ondermijnt het ook de spilfunctie die Nederland nu nog invult omdat bedrijven waar geen Nederlandse invloed is men gewoon minder heeft met het belang dat die spil functie in Nederland blijft.”     

Bron & informatie:
Provincie Noord-Holland
Bewerkt: Zondag 21 Juni 2015
Gepost: Vrijdag 28 September 2012