Mijn naam is Jitse Knoop en ik ben klachtenmakelaar. In april 2010 ben ik begonnen met mijn bedrijf, waarin ik bedrijven train en adviseer op het gebied van klachtenmanagement. Veel bedrijven zien klagende klanten nog steeds als vervelend en lopen er voor weg, terwijl de feedback van klanten juist erg waardevol is.
Start
Bijna 15 jaar ben ik werkzaam geweest in een leidinggevende functie in de zakelijke dienstverlening. Toen ik eind 2009 een nieuwe baan moest gaan zoeken, besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en voor mijzelf te beginnen. Ik wilde per se iets gaan doen met klachten en feedback van klanten, maar wist in eerste instantie niet goed hoe ik dit wilde vormgeven. Ik ben geen jurist en wilde vooral iets doen met de onvrede die bij klanten in Nederland leeft over service en hiermee meteen een verbeterslag maken in bedrijven.
Motivatie
Waarom iets met klachten doen? Deels omdat ik zelf consument ben en soms ook gefrustreerd raak als ik iets moet regelen in een logge omgeving. Maar ook omdat ik jarenlang medewerkers zo goed mogelijk heb opgeleid om klanten te helpen en alsnog zag dat dit niet altijd naar tevredenheid van de klant gebeurde. Het ligt dus niet altijd aan de medewerker, soms zijn procedures op zich al niet klantvriendelijk of staat de organisatie te ver af van de behoefte van de klant. Interessante materie! Daarom ben ik Klachtenmakelaar gestart. Ik wil graag het verschil maken –hoe klein ook-, zodat klanten beter geholpen worden, medewerkers minder gefrustreerd en uiteindelijk het bedrijf gezonder.
Visie
Als zelfstandig ondernemer ben je bijna zo’n duizend-dingen-doekje: je moet van alles wat kunnen. Ik vind het hierin belangrijk bewust te kiezen voor wat ik waardevol vind. Mijn visie is gericht op win-win situaties en dan niet in eerste instantie geldelijk gewin. Ik geloof er heilig in dat mijn meerwaarde is dat ik pijnpunten aan het licht breng. Niet altijd de meest dankbare rol in eerste instantie. Wel is het elke keer weer geweldig om aan het eind van een traject te zien welke veranderingen er hebben plaatsgevonden in het bedrijf en bij de medewerkers. Mijn visie is dat ik door bedrijven bewust te maken van de waarde van klantenfeedback, bijdraag aan een duurzame klantrelatie. In Nederland liggen we nog wel wat achter op dit gebied vergeleken met bijvoorbeeld Amerika of Duitsland, maar ik hoop dat ook hier het besef steeds groter wordt. Mijn doel is vooral om medewerkers die zich met klachten bezighouden, te leren hoe je dit op een positieve en zinvolle manier kunt doen.
Ondernemingsplan
Het schrijven van een ondernemingsplan heeft mij enorm geholpen mijn ideeën te stuctureren en om keuzes te maken. Als starter kon ik meedoen met een lokaal project, waarbij ondernemers voor een zeer schappelijk tarief een organisatie-adviseur konden inhuren. Hier heb ik veel aan gehad en samen hebben we een goed en gedegen plan kunnen opleveren. De afgelopen maanden heb ik mijn stappen kunnen bespreken met de adviseur en zijn input heeft me veel opgeleverd. (zie: http://www.ikonderneemhet.nl/).
Dus ook als je als starter geen financiering nodig hebt van de bank, is het mijns inziens aan te raden wel een ondernemingsplan te schrijven. Het geeft je houvast om aan de slag te gaan en terug te kunnen vallen op eerder gemaakte keuzes. Uiteraard kun je altijd veranderingen aanbrengen in je plan, het is tenslotte jouw idee!
Tips
Wat mij goed heeft geholpen, is meteen vanaf het begin een planning te maken van je werkzaamheden en dit ook goed bij te houden. Zo weet je hoeveel tijd bepaalde handelingen kosten en het is een stok achter de deur om gestructureerd te werken. Verder is het belangrijk te zorgen dat men weet dat je bestaat. In mijn geval heb ik veel baat bij een boekje dat ik heb geschreven, met tips om klantgericht te ondernemen. De verkoop hiervan geeft mij een vast inkomensdeel, wat prettig is. Hiernaast heb ik een column in het vakblad Telecommerce Magazine, waardoor ik verzekerd ben van een ‘publiek’. Probeer gewoon uit wat bij jou en je bedrijf past. Risico’s nemen is hierin onvermijdelijk en dat maakt het ondernemen ook zo leuk denk ik. Ik wens je veel succes met je onderneming!
Enne...koesteren, die klachten dus.
J.C. Kapteynlaan 26A
9714 CR Groningen
06 27 61 77 82
info@klachtenmakelaar.nl
www.klachtenmakelaar.nl
Bewerkt: Dinsdag 14 December 2010
Gepost: Dinsdag 14 December 2010